Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

28 oktober 2015

Het leven van een vluchteling

JOEP DERKSEN

KAAG EN BRAASSEM – Het leven van een vluchteling gaat niet over rozen. Stel je eens voor, dat je maandenlang gedwongen bent om met honderd andere mannen te overnachten in een sporthal. Terwijl er geen zekerheid is, wanneer deze situatie is afgelopen. Ondertussen word je iedere zes dagen verkast naar een andere gemeente en moet je maar kijken waar je dan weer terecht komt. De vluchtelingen Hadi en Alaa vertellen hun verhaal; zij zaten afgelopen week in de sporthal van De Tweesprong.

Het echtpaar komt uit Syrië, al woonde Hadi tot voor kort al ruim een jaar in Turkije. Daar leerde hij Alaa ook kennen en ze besloten samen om naar Nederland te komen. 'Een vriend van me kwam een paar jaar geleden hier naar toe. Hij vertelde me, dat hij twee maanden in een opvangcentrum zat en dat hij vervolgens de Nederlandse taal kon leren en een huis kreeg.' Hadi beseft, dat hij langer dan twee maanden moet wachten, voordat hij en zijn vrouw ook een huis toegewezen krijgen. Maar zijn geduld is niet oneindig: 'Ik heb een huis en een auto in Syrië. Als daar geen oorlog was, zou ik nou niet hier zijn gekomen. Als ik een half jaar of langer moet wachten, ga ik weer terug.'

Zijn vrouw is echter niet van plan om Nederland te verlaten. Ze grapt: 'Ga jij maar.' Serieus: 'Ik blijf hier. Nu moeten we van plek naar plek reizen en hebben we geen privacy, maar onze toekomst in dit land wordt goed. Ik wil me veilig en gelukkig voelen met mijn echtgenoot en hopelijk ook kinderen krijgen.' Het echtpaar stond in Syrië voor de klas als docent en ze hopen een vergelijkbare baan te bemachtigen. Ze blikken terug op hun reis. 'We hebben met name geleden in Servië. We moesten wachten op een formulier om de grens over te kunnen, maar vervolgens mochten we niet verder. We moesten buiten overnachten; er waren geen tenten, huizen of kamers waar we konden slapen.'

De vluchtelingen kwamen via Ter Apel, Rotterdam en Nieuwkoop naar Kaag en Braassem. Met name het verblijf in Nieuwkoop beviel goed; daar had het echtpaar een eigen kamer in een verzorgingstehuis. Ze zijn tevreden met hun onderkomen in De Tweesprong, wetende dat de gemeente haar best doet. 'Maar kom jij vanavond om 23:00 uur maar hier om te ervaren hoe het is om met 100 man in een zaal te liggen. En ruik de geur', zo nodigt Hadi de journalist uit.

Na het interview mogen de journalisten even in de sporthal kijken. Het was een goede ervaring. Leden van de 'Liefde voor Harmonie' waren samen met vluchtelingen volop aan het drummen. Daarvoor hadden de vrijwilligers samen met de vluchtelingen een polonaise gelopen op de muziek van de Bloemenlände Muzikanten. De kinderen werden zondag 25 oktober getrakteerd op een uitje naar Chimpie Champ in Aalsmeer. En konden de mannen en vrouwen deelnemen aan een 'bootcamp', voetballen met mensen uit de wijk of fietsen met Fietsmaatjes. Marion Bakkes van de Driemaster licht blij toe: 'Veertien van de Arabische tolken die we hebben, zijn statushouders; voormalige vluchtelingen. Zij zijn zó trots dat dit kunnen doen en mee kunnen helpen!'