Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

23 december 2015

Onrust over verlies parkeerplaatsen

JOEP DERKSEN

NOORDWIJK – Een meerderheid van de politieke partijen wil dat de maximum snelheid op de Parallel Boulevard ook na de reconstructie 50 kilometer blijft. De T-splitsing bij het Vuurtorenplein wordt een rotonde. Er komen geen verkeerslichten die de bussen voorrang geven, zoals de wens is van openbaar vervoermaatschappijen als Arriva. Die stoplichten houden het overige verkeer namelijk veel te veel op. En dat is onwenselijk voor de circa 8.000 auto's die dagelijks van deze weg gebruik maken.

Wel maakt een meerderheid van de politieke partijen zich grote zorgen om het verdwijnen van in totaal 86 parkeerplaatsen. Wethouder Dennis Salman (LSNZ) wuifde deze bezwaren weg, door te stellen dat er een 'uitvoeringsplan' komt. Dat uitvoeringsplan moet zorgen voor een 'herplaatslocatie van de parkeerplekken'.

Maar de wethouder kon niet zeggen waar die plekken dan moeten komen en de raad vertrouwt de wethouder niet op zijn blauwe ogen. Fractievoorzitter Jan de Ridder (CDA) stelde: 'De wethouder kan het mooi uitleggen, maar het (realiseren van vervangende parkeerplekken, JD) wordt wel losgekoppeld (van de reconstructie van de Parallel Boulevard, JD). Maar particulieren kunnen dat niet doen.' Wie namelijk als inwoner bouwplannen heeft, moet er zelf voor zorgen dat er extra parkeerplaatsen komen. De Ridder had er geen vertrouwen in, dat de 86 te verdwijnen parkeerplekken ook daadwerkelijk terugkomen. 'Als het niet uit komt op de begroting, wordt het nog langer uitgesteld.'

Commissielid Menno Wiersema (PvdA/GroenLinks) kon het aantal parkeerplaatsen overigens weinig boeien. Hij riep op tot het aanleggen van gescheiden fietspaden. Salman wees er op, dat dit ten koste zou gaan van nog eens 49 parkeerplekken, maar Wiersema stelde, dat het dilemma van parkeren hem weinig uitmaakt: 'Het gaat ons om veiligheid. Je moet fietsers scheiden van het autoverkeer.' Commissielid Paul Taverne (VVD) beklaagde zich er vervolgens over dat er op veel van zijn schriftelijke vragen geen inhoudelijke antwoorden gegeven waren.


Op een vraag van De Ridder of er plannen zijn voor het realiseren van parkeerplaatsen onder Hotels van Oranje, reageerde Salman: 'Parkeerplaatsen onder de Hotels van Oranje zou zomaar een optie kunnen zijn, maar dat is allemaal onderdeel van het onderzoek wat wij voorstellen.' De politiek gaat in januari verder praten over dit onderwerp.