JOEP DERKSEN
NOORDWIJK – Een
meerderheid van de politieke partijen wil dat de maximum snelheid op
de Parallel Boulevard ook na de reconstructie 50 kilometer blijft. De
T-splitsing bij het Vuurtorenplein wordt een rotonde. Er komen geen
verkeerslichten die de bussen voorrang geven, zoals de wens is van
openbaar vervoermaatschappijen als Arriva. Die stoplichten houden het
overige verkeer namelijk veel te veel op. En dat is onwenselijk voor
de circa 8.000 auto's die dagelijks van deze weg gebruik maken.
Wel maakt een meerderheid
van de politieke partijen zich grote zorgen om het verdwijnen van in
totaal 86 parkeerplaatsen. Wethouder Dennis Salman (LSNZ) wuifde deze
bezwaren weg, door te stellen dat er een 'uitvoeringsplan' komt. Dat
uitvoeringsplan moet zorgen voor een 'herplaatslocatie van de
parkeerplekken'.
Maar de wethouder kon
niet zeggen waar die plekken dan moeten komen en de raad vertrouwt de
wethouder niet op zijn blauwe ogen. Fractievoorzitter Jan de Ridder
(CDA) stelde: 'De wethouder kan het mooi uitleggen, maar het
(realiseren van vervangende parkeerplekken, JD) wordt wel
losgekoppeld (van de reconstructie van de Parallel Boulevard, JD).
Maar particulieren kunnen dat niet doen.' Wie namelijk als inwoner
bouwplannen heeft, moet er zelf voor zorgen dat er extra
parkeerplaatsen komen. De Ridder had er geen vertrouwen in, dat de 86
te verdwijnen parkeerplekken ook daadwerkelijk terugkomen. 'Als het
niet uit komt op de begroting, wordt het nog langer uitgesteld.'
Commissielid Menno
Wiersema (PvdA/GroenLinks) kon het aantal parkeerplaatsen overigens
weinig boeien. Hij riep op tot het aanleggen van gescheiden
fietspaden. Salman wees er op, dat dit ten koste zou gaan van nog
eens 49 parkeerplekken, maar Wiersema stelde, dat het dilemma van
parkeren hem weinig uitmaakt: 'Het gaat ons om veiligheid. Je moet
fietsers scheiden van het autoverkeer.' Commissielid Paul Taverne
(VVD) beklaagde zich er vervolgens over dat er op veel van zijn
schriftelijke vragen geen inhoudelijke antwoorden gegeven waren.
Op een vraag van De
Ridder of er plannen zijn voor het realiseren van parkeerplaatsen
onder Hotels van Oranje, reageerde Salman: 'Parkeerplaatsen onder de
Hotels van Oranje zou zomaar een optie kunnen zijn, maar dat is
allemaal onderdeel van het onderzoek wat wij voorstellen.' De
politiek gaat in januari verder praten over dit onderwerp.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home