Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

15 december 2015

Succesvolle app wordt nek omgedraaid

JOEP DERKSEN

LISSE – Na nog geen vier jaar wordt de Lisse-app al weer uit de lucht gehaald. Deze manier van meldingen doen in de leefomgeving heeft een slordige 31.000 euro gekost. Maar Lina Damo, woordvoerder communicatie van de gemeente Lisse, wil niet spreken van een mislukt experiment.

Wie binnenkort meldingen wil maken van misstanden in de openbare ruimte of voor andere redenen contact wil hebben met de gemeente, moet dan weer heel ouderwets naar de website van de gemeente Lisse gaan. 'De Lisse-app is hiermee overbodig geworden. Dit bespaart uiteraard ook kosten', aldus de afdeling communicatie.


Maar in 2012 werd de Lisse-app juist gepresenteerd als vernieuwd instrument. Nooit gaf de gemeente aan, dat dit maar voor vier jaar in de lucht zou worden gehouden. In december 2012 (een half jaar na lancering) was het aantal downloads gestegen naar 1.483 en in totaal is de app 4.650 keer gedownload. Is de app desalniettemin toch een mislukt experiment? Damo stelt: 'De app was geen experiment, maar een mooi middel om via een mobiel apparaat informatie van de gemeente Lisse te raadplegen, een afspraak te maken en een melding openbare ruimte te doen. Onze toenmalige website was niet geschikt voor smartphones en tablets, dus de app had een belangrijke functie.'