Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

28 april 2016

'Er is ook vrijheid van godsdienst'

JOEP DERKSEN

LISSE – Alhoewel wethouder Evert Jan Nieuwenhuis (SGP/ChristenUnie) het dilemma begrijpt, vindt hij het niet verstandig dat het bedrijf A. Th. De Boer een verzoek om een stageplaats heeft afgewezen op basis van de homoseksuele geaardheid van de aanvrager. Zelf zou hij een andere keuze hebben gemaakt.

Dit overkwam vorig jaar de homoseksuele Bas van der Meer toen hij voor zo'n stageplaats solliciteerde bij een christelijk tuincentrum in Drachten. Die gesprekken liepen prima, maar vervolgens bekeek de bedrijfsleider van het bedrijf de Facebookpagina van de sollicitant. En kreeg de jongen een afwijzing, met als uitleg: 'Wij hebben iets gezien op je Facebookpagina, en dat is je seksuele geaardheid en vooral het uitleven van die geaardheid (je hebt een vriend). Dat je die geaardheid hebt is niet het punt, maar het uitleven daarvan wel. Wij zijn een christelijk bedrijf, en voor ons is dit een punt waar we ons niet mee mogen verenigen.' Een rechtbank heeft bepaald dat het bedrijf 1.600 euro schadevergoeding moet betalen, waarvan 800 euro voorwaardelijk, omdat bewezen is dat het bedrijf de jongen discrimineerde. Eigenaar Hendrik de Boer liet weten: 'Ik weet dat ik discrimineer, maar dit is voor mij een gewetenskwestie.'

Nieuwenhuis kan zich voorstellen dat dit in sommige werkkringen gevoelig ligt. 'Ik heb gewerkt in het reformatorisch onderwijs. Als iemand komt solliciteren, dan ga je uitdrukkelijk na of iemand de grondslag van de school op een geloofwaardige manier kan uitdragen. Alhoewel ik deze situatie niet goed ken, vraag ik me af of dat ook een rol speelt bij het werken op een tuincentrum.' Over het weigeren van de stagiaire op basis van zijn seksuele geaardheid zegt Nieuwenhuis: 'Zoals de eigenaar van het bedrijf dit gedaan heeft, lijkt mij onverstandig.'


Hij vervolgt: 'Iemand mag zijn mening hebben. Je moet niet discrimineren, maar er is ook vrijheid van godsdienst.' Maar wat is belangrijker: de vrijheid van godsdienst of voorkomen dat iemand gediscrimineerd wordt? 'Ik hecht grote waarde aan de vrijheid van geloofsbeleving, waarbij je respectvol omgaat met anderen. Je moet altijd goed en zuiver handelen en op een goede manier met het personeel omgaan. Ook als dit voor spanning zorgt als het de grondslag van het bedrijf raakt.'