JOEP DERKSEN
OEGSTGEEST –
Inwoners die nog geen schadeclaim hebben ingediend vanwege het
datalek, lijken er goed aan te doen om dat alsnog te doen. Zo
voorkomen ze, dat ze later eventueel achter het net vissen omdat dan
de termijn voor het indienen van de schadeclaim gepasseerd is.
Wethouder Marien den Boer (CDA) verstrekte vorige week meer
informatie over het datalek van de gemeente.
Inmiddels heeft de
gemeente zeventig brieven ontvangen met verzoeken om informatie over
het datalek en voorlopige aansprakelijkheidsstellingen. Als blijkt,
dat informatie van inwoners inderdaad misbruikt is, dan hebben deze
mensen recht op een schadevergoeding. Maar volgens Den Boer moeten
die mensen dan wel kunnen aantonen dat ze schade hebben ondervonden.'
Hoe dan ook gaat de gemeente al wel het bedrijf Gouwe IT
aansprakelijk stellen. Het was namelijk één van hun medewerkers die
de persoonlijke gegevens van 8.000 inwoners online zette. In ieder
geval moeten de ambtelijke uren om de nasleep van deze actie op te
vangen, worden vergoed.
Fractievoorzitter Tim van
Tongeren (PrO) wilde weten of de gemeente zich alleen
verantwoordelijk stelt voor de schade van de zeventig mensen die de
aansprakelijkheidsstelling hebben ingediend, of voor alle inwoners.
Den Boer reageerde hierop: 'Daar wil ik op dit moment niet op vooruit
lopen. We moeten afwachten of er schade geleden wordt. Dan moeten we
ook kijken naar de effecten in den brede.' Dit leidde bij Van
Tongeren tot de conclusie: 'Als de gemeente zich alleen richt op de
zeventig inwoners, dan moet de rest van de inwoners alsnog in de pen
klimmen.'
Verder kon Den Boer niet
garanderen dat er nooit meer een datalek zal plaatsvinden. 'De regels
waren wellicht heel goed, maar als er menselijke activiteiten plaats
vinden, dan kunnen dit soort zaken gebeuren. Ik kan niet uitsluiten
dat het niet weer gebeurd, maar we proberen er alles aan om het te
voorkomen.'
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home