Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

05 april 2016

Volop ideeën voor betere Bollenstreek

BOLLENSTREEK – Een goednieuwsshow, ervaren ondernemers die jonge ondernemers op weg helpen en luid aan de bel trekken over de noodzaak van een goede infrastructuur. Zet de dertig meest invloedrijke Bollenstrekers een uur bij elkaar in een zaal en de meest verfrissende voorstellen komen boven water.

Initiatiefnemer van deze bijeenkomst in museum De Zwarte Tulp was de Lissese burgemeester Lies Spruit; zij werd afgelopen jaar door het magazine Bollenstreek INTO Business uitgeroepen tot 'Meest invloedrijke Duin- en Bollenstreker. Ze bedacht zichzelf na haar uitverkiezing: 'Wat kan ik hier mee doen?' En omdat het bij deze verkiezing gaat om mensen die 'binden en verbinden', kwam Spruit op het idee om de top 30 uit te nodigen voor een brainstormsessie. In het begin zaten alle ondernemers en bestuurders een beetje onwennig bij elkaar. Maar Spruit wist de discussie van start te laten gaan door enkele vragen te stellen. Over het doel van de bijeenkomst was ze van het begin af aan duidelijk: 'Deze bijeenkomst is al geslaagd als we met één nieuw idee naar buiten komen.'

Ze werd niet teleurgesteld. De ondernemers waren het er over eens, dat het échte toeristenseizoen verlengd moet worden. Nu komen er 1,2 miljoen mensen in acht weken tijd naar de Bollenstreek, maar daarna is het grotendeels voorbij. Er zouden dus meer toeristische activiteiten buiten deze periode moeten worden opgezet, aldus Ab de Bruijn van Van der Valk Hotel Sassenheim-Leiden. Hiermee zou een nieuwe toeristenbron aangeboord kunnen worden met het aantrekken van inwoners van Leiden of Amsterdam. De Keukenhof is al bezig met het maken van plannen voor extra activiteiten, zo liet Bart Siemerink weten. Maar daarnaast moeten er ook andere zaken aangepakt worden, aldus Ad Bakker (Mens Makelaars): 'We moeten de winkelcentra sterker maken, maar ook het openbaar vervoer moet verbeterd worden.

Onno Zwart, directeur van de Greenport Ontwikkelings Maatschappij (GOM) kwam met een mooi idee op de proppen, waarbij hij de dertig aanwezigen een taak toebedeelde. Volgens Zwart wordt het tijd voor een positiviteitsoffensief, ofwel een 'goednieuwsshow'. Zelf is Zwart hier zo'n vijf jaar actief en hij ervaart nog steeds wat voor een geweldig gebied de Bollenstreek is. Maar hier treden de inwoners en ondernemers uit deze regio veel te weinig mee naar buiten, zo vond Zwart. Hij opperde: 'Laat deze dertig ondernemers een goednieuwsshow organiseren. Over dat we een fantastische Bollenstreek hebben en hoe fijn het is hier om te wonen. Die berichten gaan we met elkaar en anderen delen. Het moeten geen platte en gemakkelijke teksten zijn, maar oprechte gedachten en idee-invallen. Daar vloeien vanzelf nieuwe inspiratie en projecten uit.'


De geïnspireerde Wesley Ammerlaan van de gelijknamige bakkerij liet weten dat het initiatief van Spruit opvolging verdient. Hij riep de overige aanwezigen op om per persoon één jonge ondernemer aan te wijzen, zodat deze dertig jongere ondernemers wellicht met nog meer ideeën naar buiten kunnen treden.