BOLLENSTREEK – Een
goednieuwsshow, ervaren ondernemers die jonge ondernemers op weg
helpen en luid aan de bel trekken over de noodzaak van een goede
infrastructuur. Zet de dertig meest invloedrijke Bollenstrekers een
uur bij elkaar in een zaal en de meest verfrissende voorstellen komen
boven water.
Initiatiefnemer van deze
bijeenkomst in museum De Zwarte Tulp was de Lissese burgemeester Lies
Spruit; zij werd afgelopen jaar door het magazine Bollenstreek INTO
Business uitgeroepen tot 'Meest invloedrijke Duin- en Bollenstreker.
Ze bedacht zichzelf na haar uitverkiezing: 'Wat kan ik hier mee
doen?' En omdat het bij deze verkiezing gaat om mensen die 'binden en
verbinden', kwam Spruit op het idee om de top 30 uit te nodigen voor
een brainstormsessie. In het begin zaten alle ondernemers en
bestuurders een beetje onwennig bij elkaar. Maar Spruit wist de
discussie van start te laten gaan door enkele vragen te stellen. Over
het doel van de bijeenkomst was ze van het begin af aan duidelijk:
'Deze bijeenkomst is al geslaagd als we met één nieuw idee naar
buiten komen.'
Ze werd niet
teleurgesteld. De ondernemers waren het er over eens, dat het échte
toeristenseizoen verlengd moet worden. Nu komen er 1,2 miljoen mensen
in acht weken tijd naar de Bollenstreek, maar daarna is het
grotendeels voorbij. Er zouden dus meer toeristische activiteiten
buiten deze periode moeten worden opgezet, aldus Ab de Bruijn van Van
der Valk Hotel Sassenheim-Leiden. Hiermee zou een nieuwe
toeristenbron aangeboord kunnen worden met het aantrekken van
inwoners van Leiden of Amsterdam. De Keukenhof is al bezig met het
maken van plannen voor extra activiteiten, zo liet Bart Siemerink
weten. Maar daarnaast moeten er ook andere zaken aangepakt worden,
aldus Ad Bakker (Mens Makelaars): 'We moeten de winkelcentra sterker
maken, maar ook het openbaar vervoer moet verbeterd worden.
Onno Zwart, directeur van
de Greenport Ontwikkelings Maatschappij (GOM) kwam met een mooi idee
op de proppen, waarbij hij de dertig aanwezigen een taak toebedeelde.
Volgens Zwart wordt het tijd voor een positiviteitsoffensief, ofwel
een 'goednieuwsshow'. Zelf is Zwart hier zo'n vijf jaar actief en hij
ervaart nog steeds wat voor een geweldig gebied de Bollenstreek is.
Maar hier treden de inwoners en ondernemers uit deze regio veel te
weinig mee naar buiten, zo vond Zwart. Hij opperde: 'Laat deze dertig
ondernemers een goednieuwsshow organiseren. Over dat we een
fantastische Bollenstreek hebben en hoe fijn het is hier om te wonen.
Die berichten gaan we met elkaar en anderen delen. Het moeten geen
platte en gemakkelijke teksten zijn, maar oprechte gedachten en
idee-invallen. Daar vloeien vanzelf nieuwe inspiratie en projecten
uit.'
De geïnspireerde Wesley
Ammerlaan van de gelijknamige bakkerij liet weten dat het initiatief
van Spruit opvolging verdient. Hij riep de overige aanwezigen op om
per persoon één jonge ondernemer aan te wijzen, zodat deze dertig
jongere ondernemers wellicht met nog meer ideeën naar buiten kunnen
treden.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home