Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

01 mei 2016

60 jaar lief en leed

Jan en Greet vieren diamanten huwelijk

JOEP DERKSEN

OEGSTGEEST – 'Een journalist om te schrijven over het feit dat we zestig jaar getrouwd zijn? Van mij hoeft dat niet, hoor.' Toch mag de schrijver van dit artikel binnen komen, waarna er een warme ontvangst is en het heel gezellig wordt voorafgaand aan de komst van burgemeester Emile Jaensch.

Op 17 april 1956 zeiden Greet (nu 85 jaar) en Jan (87) 'Ja!' tegen elkaar. Deze datum was bewust uitgekozen, zo laat Greet lachend weten: 'Ik ben op mijn verjaardag getrouwd. Het was de bedoeling dat mijn man dan de dag zou onthouden, maar hij is het 59 keer vergeten!' De gedachten gaan terug naar de tijd dat ze elkaar leerden kennen. Indertijd werkte Jan op het postkantoor; soms in Rijnsburg en soms in Oegstgeest. Daar kwam Greet nog wel eens langs en Jan vond haar een knappe jongedame. Om met haar in contact te komen, overtrad hij lichtjes de regels; hij haalde Greet's adres uit haar spaarbankboekje en stuurde haar een kaartje toen hij met vakantie was. Greet: 'Ik wist niet van wie het was, maar een vriendin van me vertelde: 'Dat is die jongen van het postkantoor!' Als eerste uitje zijn we naar het circus gegaan.'

Jan vertelt over wat haar zo in hem aantrok: 'Ze had mooie ogen en ze zag er altijd vrolijk uit.' Liefde op het eerste gezicht was het niet; de verliefde gevoelens moesten eerst nog groeien. 'Je neemt een wat afwachtende houding aan, want je kent elkaar nog helemaal niet', zo informeert de bruidegom. En wanneer was de eerste zoen? Jan: 'Weet jij het nog?' Greet ontkent: 'Ik heb meer vriendjes gehad, maar ik was voor hem de eerste.'

Inmiddels heeft het echtpaar vier kinderen (één zoon en drie dochters) en zes kleinkinderen mogen verwelkomen. Achterkleinkinderen laten (vooralsnog) op zich wachten. Nog altijd genieten ze iedere dag van elkaar. Het meest hebben ze genoten van de vele reizen over alle continenten. Maar afgezien van die vakantietrips is Greet als geboren Oegstgeestse nooit weg geweest uit het dorp. Ze laat weten, dat ze van auto's houdt en toont een foto: 'We hadden een Volkswagenbusje en zijn er als hippies door heel Europa mee gereden.'


Net voordat Jaensch binnen komt met een grote bos bloemen en de hartelijke felicitaties is er nog tijd om de belangrijkste vraag te stellen: 'Wat is het geheim om 60 jaar bij elkaar te mogen blijven? 'We houden van gezond eten en veel buiten zijn. We roken niet en drinken nauwelijks. We houden van elkaar en passen goed bij elkaar. Hij is rustig en ik ben een beetje druk. Belangrijk is ook, dat je niet zo gauw kwaad wordt op elkaar. En als het dan toch gebeurt, dan zeg je dat je er spijt van hebt. Humor is ook belangrijk.' Dat blijkt, want Jan grapt: 'We weten van elkaar wat we denken en we hoeven niet veel meer te zeggen tegen elkaar. We zeggen eigenlijk alleen nog maar goedemorgen en welterusten en verder niet.'