Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

24 juni 2016

Vragen over 'Schoon en leefbaar huis'

LISSE – Verschillende politieke partijen willen duidelijkheid hebben over de vraag, wat een 'schoon en leefbaar huis' nou precies inhoudt. En aan welke regels bedrijven moeten voldoen die verantwoordelijk worden voor de 'Hulp bij het huishouden' van mensen die dat (grotendeels) niet meer zelf kunnen. Dit onderwerp werd woensdag 15 juni besproken tijdens de vergadering van de commissie Maatschappij en Financiën.

Commissielid Gemma Post (VVD) stelde: 'Er moet voldoende inzicht zijn bij de toewijzing van schoon huishouden. Dan gaat het om zaken als wanneer alles schoon is, welke activiteiten daarvoor nodig zijn en hoeveel tijd het heeft kost. Het vooraf vastgesteld hebben van duidelijke criteria is van groot belang.' Dit pleidooi werd ondersteund door commissielid Marianne Bergman (CDA).

Wethouder Adri de Roon (D66) bevestigde, dat deze zorgen ook bij de Wmo Adviesraad leven. Het gemeentebestuur is bezig om die vragen uit te werken en er antwoord op te geven. 'Als die uitwerking er is, stel ik u daarvan in kennis.' Wel is nu al duidelijk, dat klanten van de Hulp bij het huishouden ook enigszins zelf mogen bepalen wat er moet gebeuren in het huis om het 'schoon en leefbaar' te houden. Bijvoorbeeld of een groot deel van de werkzaamheden in de woonkamer, slaapkamer of juist badkamer moet gebeuren. Maar nu al is duidelijk, dat zaken als het wassen van de buitenramen of het helpen in de tuin niet vallen onder 'hulp bij het huishouden'.

Robert 't Jong, directeur van de ISD Bollenstreek, informeerde de commissieleden: 'Het is in de geest van de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning, JD) dat de klant meer uitdagingen krijgt en die kansen kan pakken. Het zal ook moeten blijken hoe het gaat. We gaan met de zorgaanbieders om tafel om te kijken hoe we het zo efficiënt mogelijk kunnen organiseren en het zo goedkoop mogelijk kunnen doen.'


Tekst: Joep Derksen