KAAG
EN BRAASSEM > Vanaf 1 januari 2018 moeten alle inwoners gaan
betalen voor iedere vuilniszak met restafval, dat zij laten ophalen.
Dit is het voorstel van het college van burgemeester en wethouders,
waarover de gemeenteraad zich binnenkort gaat buigen. Wethouder
Yvonne Peters (VVD) verstrekte hierover meer informatie op donderdag
16 februari.
Op
dit moment gooit ieder huishouden jaarlijks meer dan 200 kilogram aan
restafval in de afvalbak; slechts 52% van het totale afval. Maar dat
moet in 2020 nog maar 100 kilogram zijn. En enkele jaren later mag
ieder huishouden nog maar 30 kilogram per jaar aan restafval
overhouden. Het wordt dus een taak voor alle inwoners om beter te
gaan scheiden. Doordat inwoners per zak restafval een bedrag moeten
betalen, hoopt de gemeente, dat de scheidingsbehoefte groter wordt.
De hoogte van dit bedrag is nog niet bekend, maar in Lisse werd dat
enkele maanden geleden gesteld op 1,55 euro per zak. Peters is
voorstander van dit systeem: ,,Het past bij het principe 'De
vervuiler betaalt'. Mensen die beter afval scheiden, krijgen daar een
financieel voordeeltje van. Al zal dat geen honderden euro's per jaar
zijn; waarschijnlijk zo'n 50 euro maximaal.''
Maar
is het realistisch om te verwachten, dat over pakweg tien jaar ieder
huishouden nog maar 30 kilogram restafval produceert? De wethouder:
,,Het is utopisch, maar we zijn op een kantelpunt gekomen om de
noodzaak in te zien om anders te kijken naar afval. Want wat maakt
het uit of je je appelsappak in de grijze bak of in de zak met
plastic gooit? We moeten de inwoners ook uitleggen, welk afval in
welke zak of bak hoort. Afval scheiden is niet heel vermoeiend of
lastig; het is een kwestie van kennis overdragen.''
Nu
al is duidelijk, dat mensen met incontinentieproblemen en ouders met
baby's altijd restafvalzakken zullen overhouden. De luiers moeten
namelijk gewoon in de zwarte bak. Peters lacht: ,,Ik vind het niet
raar, dat ik met mijn gezin met vier kinderen meer moet betalen, want
we produceren meer afval. Gelukkig zijn kinderen niet eeuwig
luierdragend.'' Het nieuwe afvalsysteem, waarbij je betaalt voor
iedere zak restafval, heet: diftar (gedifferentieerd betalen). Dit is
overigens nog maar een eerste stap naar een compleet nieuw systeem
van afvalverwerking. Dat is namelijk het 'omgekeerd inzamelen',
waarbij inwoners zelf hun restafval naar ondergrondse afvalbakken
moeten brengen.
Maar
zover is het de komende jaren nog niet. De inwoners behouden hun twee
afvalbakken en ook wordt het plastic (samen met metaal en
drankenkartons) vanaf 1 januari wekelijks in plaats van tweewekelijks
opgehaald. De wethouder tipte tot slot over het ophalen van het
restafval: ,,Je kunt ook afspraken maken met de buren, dat je
gezamenlijk één afvalbak per keer gebruikt.'' Op maandag 13 maart
neemt de gemeenteraad een besluit over dit collegevoorstel.
Joep
Derksen
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home