Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft ruim anderhalf miljoen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 21.400, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: joepderksen@live.com. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

01 februari 2017

Tönjann kan fluiten naar bestuurspost

OEGSTGEEST > Wethouder Wendelien Tönjann (VVD) had het graag gewild, maar ze kreeg het niet voor elkaar. De gemeenteraad wilde unaniem niet, dat zij plaats neemt in het bestuur van de Stichting Dorpsmarketing. Als troostprijs mag ze wil lid worden van de Raad van Toezicht van diezelfde stichting.

Het nieuwe gemeenteraadslid Van den Broek (HVO) diende tijdens de gemeenteraad een voorstel in, om te voorkomen dat Tönjann bestuurslid van de stichting Dorpsmarketing zou worden. Hij liet hierover weten: ,,Als bestuurslid in een stichting, heb je als eerste de taak om de belangen van die stichting te vertegenwoordigen. Wanneer je daarnaast ook bestuurder van de gemeente bent, bevind je je in een onmogelijke positie. Dat moet je voorkomen. Het zorgt voor gewetensconflicten en we hebben afspraken gemaakt, dat we dit niet moeten doen.''

Dit voorstel kreeg steun van alle politieke partijen, inclusief die van Tönjanns eigen partij, de VVD. De wethouder probeerde de politici tot het laatste moment van gedachten te laten veranderen en vroeg hiervoor zelfs nog een schorsing aan. Maar het hielp haar allemaal niets. Zij maakt als wethouder geen kans om toe te treden als bestuurslid van de Stichting Dorpsmarketing.

Overigens kreeg die stichting zware kritiek te verduren van de oppositiepartijen PrO, Lokaal en D66. Fractievoorzitter Tim van Tongeren (PrO) sprak van het 'kopen van invloed'. ,,Door de (toekomstige, JD) bestuursleden van die stichting zijn bedragen gedoneerd. In Oegstgeest is het kennelijk mogelijk, dat een aantal ondernemers invloed koopt en kennelijk geld toe krijgt.'' Hij hekelde het feit, dat in het bestuur van die stichting geen enkele vertegenwoordiger van een maatschappelijke organisatie plaats zal nemen.

Maar fractievoorzitter Van Blitterswijk (CDA) vond het juist goed, dat ondernemers niet alleen zelf geld in dit initiatief steken en bovendien een deel van hun vrije tijd inzetten voor de stichting. ,,We moeten juist toe naar een situatie, waarbij mensen er tijd in willen steken en we gezamenlijk de schouders er onder zetten. Invloed kopen is niet aan de orde.'' Met de kleinst mogelijke meerderheid (10 – 9 raadsleden) stemde de gemeenteraad in met het beschikbaar stellen van 75.000 euro aan gemeenschapsgeld, zodat de Stichting Dorpsmarketing daar leuke dingen mee kan doen. Wat de stichting met al dat geld gaat doen; daar zijn nog geen afspraken over gemaakt met het gemeentebestuur.


Joep Derksen