Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft ruim anderhalf miljoen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 21.400, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: joepderksen@live.com. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

23 mei 2017

,,We willen de droom van onze klanten realiseren''

REGIO > Samen bankieren; het is niet zo maar een uitdrukking van de Rabobank Bollenstreek. Het is een gepassioneerde werkwijze, waarbij de 140 medewerkers van de bank zich volledig inzetten voor zowel zakelijke als privéklanten. En waarbij ze meedenken over de toekomst van de ondernemer, zijn bedrijf, maar ook zeker zijn gezin.

Door Joep Derksen

Maresca de Jong, manager private banking, Joost Takens, manager financieel advies en Michelle van Bohemen, manager dagelijkse bankzaken geven in een interview een kijkje achter de schermen van de Rabobank Bollenstreek. ,,We zijn als bank diepgeworteld in de lokale samenleving en kennen de persoon achter de ondernemer'', zo bijt Takens het spits af. ,,Wanneer ondernemers uit de horeca zich tot ons wenden, dan hebben we vaker met het bijltje gehakt. We weten met welke uitdagingen deze ondernemers soms worstelen en we kennen de seizoensinvloeden. Of waar het gaat om de mensen die met de bollen werken; hun specifieke wensen voor de toekomst proberen wij voor hen te verwezenlijken.''

De Rabobank Bollenstreek heeft accountmanagers voor de zakelijke markt én voor de particulieren. Maar deze medewerkers houden elkaar op de hoogte van wat er speelt. Zo kan op de beste manier worden meegedacht. Ondernemers denken vaak wel aan manieren om hun bedrijf op te bouwen, maar houden dan niet altijd even goed rekening met hun pensioenopbouw, bijvoorbeeld. De Jong verwoordt: ,,De ondernemer zorgt vaak heel goed voor de zaak, maar slaat zichzelf en het gezin vaak over. De kinderen moeten studeren en wij willen er voor zorgen dat de hypotheek betaald kan worden. Met onze manier van werken kunnen wij de klant heel goed adviseren.''

Passie; daar is waar het bij de medewerkers van de Rabobank Bollenstreek om draait. Takens zegt vol overtuiging: ,,Het allerleukste van dit vak is, dat je de mens achter de ondernemer leert kennen. Dat is de reden dat ik bij Rabobank ben gaan werken. Hoe gaaf is het, als je in het weekend bij de ondernemers boodschappen doet. Ik vind het als mens fantastisch, dat wij jonge ondernemers kunnen helpen en de droom van onze klanten kunnen realiseren, waarbij financiering een middel is. Of als iemand haar of zijn droomhuis ziet en wij daar mooi mee kunnen helpen. Dat zijn redenen waarom ik voor dit vak heb gekozen.''

Tegenwoordig heeft de Rabobank Bollenstreek maar liefst 140 adviseurs. En ja; het lukt de Rabobankmedewerkers steeds weer te doen, wat beloofd wordt. ,,Hypotheek binnen een week''; met medewerking van de ondernemer kan dat ook binnen één week gerealiseerd zijn. De drie willen een aantal onderwerpen naar voren brengen: ,,Qua woningfinanciering onderscheiden we ons voor de financiering van ondernemers. Ook adviseren we ondernemers, wat ze met het vermogen kunnen doen na een bedrijfsovername.''

Digitaal bankieren is het sleutelwoord tegenwoordig, maar er zijn nog heel wat consumenten, die ook graag even willen overleggen met een medewerker. En gelukkig kan dat prima bij de Rabobank Bollenstreek. Van Bohemen informeert: ,,Ik ben verantwoordelijk voor het eerste fysieke contact. De zakelijke en particuliere vragen worden beantwoord. Als er bijvoorbeeld problemen zijn met het kunnen uitvoeren van het internetbankieren of geldbestellingen.'' En de Rabobank gaat heel ver in de hulp, zo blijkt: zo wordt regelmatig een 'internetbankierenworkshop' gehouden, zijn er in de bank comfortreaders aanwezig om gemakkelijker te internetbankieren. En voor mensen voor wie het moeilijk is om een bankpasje vast te houden, levert de Rabobank zelfs praktische hulpstukken aan. Dat is nog eens service! En dan is er nog de thuisadviseur; die desgewenst bij de mensen thuis langs komt voor een uitstekend advies!

Een nieuwe ontwikkeling is: 'Rabo & Co'. De Jong: ,,Met dit online platform brengt Rabobank ondernemers die geld willen lenen en vermogende klanten van de bank die willen investeren bij elkaar. Hiermee verbreedt Rabobank de toegang tot financiering voor ondernemers en biedt de bank vermogende klanten een nieuwe mogelijkheid om hun vermogen aan te wenden. Rabo&Co is een aanvulling op bestaande financieringsvormen, zoals regulier bankkrediet en crowdfunding.''


Voor meer informatie: www.rabobank.nl/samenbankieren.