Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

14 juni 2017

Het Groningen van het Groene Hart


Ultrasenior pleit voor verkeersveilige maatregelen

WOUBRUGGE - Al meer dan vijftig jaar woont Nel Prangers (85) aan de Boddens Hosangweg en in die tijd is het verkeer almaar erger geworden. De scheuren in haar woning trekken dwars door de muren heen, terwijl de ene na de andere vrachtwagen vlak langs het huis denderde. De weg wordt nu opgeknapt, maar Prangers baalt er van, dat de gemeente nalaat om extra verkeersveilige maatregelen te nemen.

's Nachts wordt de kranige dame regelmatig wakker van scheurende automobilisten en motoren. Volgens haar is het een wonder, dat er nog geen ernstige ongelukken zijn gebeurd. Maar de zorgen om het verkeer hebben gevolgen voor haar gezondheid: ,,Een paar weken geleden had ik een burn-out, want ik ben het zo zat, wat er met mij en mijn huis gebeurd is!'' Al jaren wacht ze op het moment, dat er wat aan de veiligheid van de weg gebeurt. Binnenkort wordt deze weg opgeknapt, maar extra verkeersveilige maatregelen komen er volgens Prangers niet. ,,Het asfalt wordt vervangen, maar er moet veel meer gebeuren.''

Ze licht toe: ,,Deze huizen zijn niet onderheid. Het riool is in 1981 aangelegd en toen is de hele ellende begonnen. Jarenlang heb ik geklaagd en gejammerd, maar nooit werd er wat ondernomen.
Het verkeer mocht door de straat rammen en toen is de schade begonnen. We hebben ontzettend veel problemen gehad. Het verkeer wordt steeds zwaarder en groter.'' Weliswaar zijn er grote bakken neergezet om de snelheid van het verkeer af te remmen, maar dat is lang niet genoeg, zo laat Prangers weten.


,,Het verkeer rijdt door de bermen heen, als de voertuigen elkaar passeren. We moeten gaan voor een simpele oplossing en niet meer jarenlang beppen en kleppen. Plaats simpele stoplichtjes, zodat het autoverkeer maar van één kant tegelijkertijd kan rijden. Dan hoeven de wagens, trucks en tractoren niet meer in de bermen uit te wijken of extra gas te geven. En plaats dan tegelijk een flitspaal voor de verkeersschoffies en deel maar bekeuringen uit; dat moet die jongens toch een beetje pijn doen?!''

Maar Prangers en haar buren hebben het gevoel, dat er niet naar hen geluisterd wordt. ,,Heb ik dan geen recht op een beetje leefbaarheid? We hebben al jaren zoveel ellende ervaren. Straks wordt het alleen maar erger. Als de situatie niet veranderd, zie ik het heel somber in. Door de trillingen van de vrachtwagens zit ik in een stukje Groningen. De scheuren zitten in alle muren van mijn huis. Voor mij is dit de laatste strohalm, voor de paar jaren dat ik hier nog in dit huis hoop te mogen zitten. Maar ik strijd voor de toekomst, zodat deze weg leefbaarder wordt voor alle bewoners!''

De gemeente is gevraagd om een reactie. Een woordvoerder laat weten: ,,Voor de Boddens Hosangweg hebben we een traject met alle omwonenden doorlopen over de herinrichting. De nieuwe inrichting gaat lijken op de bestaande inrichting. De bloembakken worden lager dan de huidige bloembakken. De weg verbreden is geen optie. Dat geldt ook voor eenrichtingsverkeer; dat geeft weer ongewenste druk elders. De werkzaamheden rond de nieuwe inrichting gaan binnenkort starten, zie ook\; http://www.kaagenbraassem.nl/wonen-en-leven/projecten_3320/item/woubrugge-herinrichting-boddens-hosangweg_33265.html#titel33265.

De woordvoerder vervolgt: ,,Wethouder Haarman heeft deze informatie in de afgelopen periode ook al persoonlijk met mevrouw Prangers gedeeld. Kijkend naar de scheuren in de woning van mevrouw Prangers; dit is een dossier dat destijds uitgebreid onderzocht is, ook met inzet van een expertisebureau. Dat dossier is al geruime tijd afgesloten met de conclusie, dat er geen aanleiding is voor de gemeente om daar iets aan te doen. De trillingen komen volgens mw Prangers vooral als het (zwaar)verkeer over de putdeksel in de weg rijdt. We gaan wel aanpassingen doen aan de putten waardoor de put heel gelijkmatig overgaat in de weg. De trillingen worden daarmee tegengegaan.''

Joep Derksen