Nieuwkoop – De gemeenten in het
Groene Hart maken zich grote zorgen over de ongebreidelde groei van
Schiphol. Ook Nieuwkoop is niet blij met de geluiden, dat Schiphol
wil groeien van 500.000 vluchten naar 800.000 vluchten per jaar.
Vorige week tekende wethouder Guus Elkhuizen (SBN) als een van de
eerste bestuurders de petitie www.ikstemvoorstilte.nl.
Hiermee wil de wethouder niet aangeven,
dat hij tegen Schiphol is, zo laat hij met nadruk weten. Natuurlijk
zorgt Schiphol voor banen en is het een radertje in de motor van de
Nederlandse economie. Maar als de luchthaven zonder enige beperking
mag blijven doorgroeien, betekent dit het definitieve einde van de
rust in de achtertuinen van het Groene Hart. De landelijke politiek
(het kabinet en de Tweede Kamer) wordt opgeroepen om bij de
besluitvorming over de groei van Schiphol niet alleen te kijken naar
economische groei, maar ook te zorgen voor het woongenot en de rust
in de omgeving.
Elkhuizen houdt symbolisch een
koptelefoon in de hand. ,,Nu is het moment om alle protesten te
bundelen en een vuist te maken. Niet alleen voorzien de huidige
plannen in 100.000 extra vluchten in 2025, de kans is bovendien groot
dat die extra vliegbewegingen vooral boven het Groene Hart en boven
het oostelijk deel van Nederland gaan plaatsvinden. Het is tijd voor
een brede maatschappelijke discussie over Schiphol en die starten we
met deze campagne.” ieder jaar vliegen zo'n 75.000 vliegtuigen over
Nieuwkoop; dat zijn er meer dan 200 per dag (en nacht). Inwoners
zuchten soms zwaar onder de piekgeluiden van meer dan 80 dB, die zo'n
dalend of stijgend vliegtuig veroorzaakt. Het kan leiden tot
slaapverstoring, maar ook de ultrafijnstof die de vliegtuigen
uitstoten, zorgt voor steeds meer bezorgdheid.
Er wordt gesproken over het inzetten
van stillere vliegtuigen, maar Elkhuizen laat hierover weten, dat het
nog tientallen jaren kan duren, voordat we hier het effect van
merken. ,,De huidige vliegtuigen worden echt niet van vandaag op
morgen vervangen door die nieuwe vliegtuigen.'' Hij pleit er voor,
dat er een werkgroep komt van specialisten, die een integrale
oplossing vindt voor de toekomst van Schiphol. Een toekomst, waarbij
er ook rekening wordt gehouden met de miljoenen mensen die onder de
rook van de luchthaven wonen. Die oplossing kan zijn het verplaatsen
van de luchthaven naar de Noordzee, maar daar wil de wethouder zich
niet over uitlaten. De discussie daarover wil hij overlaten aan de
werkgroep.
Elkhuizen: ,,Als je wilt groeien naar
800.000 vluchten, waar gaan die vliegtuigen nog vliegen? De gemeenten
in het Groene Hart hebben van de rijksoverheid allerlei beperkingen
opgelegd gekregen en overal zijn stiltegebieden. Maar we zien in
toenemende mate heel veel vliegbewegingen meer, terwijl we investeren
in natuur, rust en stilte. We moeten met alle uitbreidingsplannen
praten over de locatie van Schiphol en je kunt de verschillende
vormen van vervoer verspreiden over de luchthavens van Schiphol
(intercontinentaal), Rotterdam (vracht), Eindhoven (continentaal)en
Lelystad (vakantievluchten). Deze luchthavens hebben allemaal
dezelfde eigenaar. We moeten de airports een andere toekomst geven en
niet alleen besluiten nemen over groei, maar ook komen met een visie.
Door het spreiden van de vluchten krijg je een eerlijkere verdeling
van deze belangrijke werkgever binnen je samenleving.'' Hij besluit:
,,Schiphol zal nooit meer weg gaan en is veel te belangrijk, maar je
moet geen ongebreidelde groeicijfers presenteren en vervolgens er
niet bij zeggen, hoe je de problemen oppakt.'' Inmiddels hebben meer
dan 3.000 mensen de petitie ondertekent.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home