Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

07 september 2017

,,Geen ongebreidelde groei voor Schiphol''

Nieuwkoop – De gemeenten in het Groene Hart maken zich grote zorgen over de ongebreidelde groei van Schiphol. Ook Nieuwkoop is niet blij met de geluiden, dat Schiphol wil groeien van 500.000 vluchten naar 800.000 vluchten per jaar. Vorige week tekende wethouder Guus Elkhuizen (SBN) als een van de eerste bestuurders de petitie www.ikstemvoorstilte.nl.

Hiermee wil de wethouder niet aangeven, dat hij tegen Schiphol is, zo laat hij met nadruk weten. Natuurlijk zorgt Schiphol voor banen en is het een radertje in de motor van de Nederlandse economie. Maar als de luchthaven zonder enige beperking mag blijven doorgroeien, betekent dit het definitieve einde van de rust in de achtertuinen van het Groene Hart. De landelijke politiek (het kabinet en de Tweede Kamer) wordt opgeroepen om bij de besluitvorming over de groei van Schiphol niet alleen te kijken naar economische groei, maar ook te zorgen voor het woongenot en de rust in de omgeving.

Elkhuizen houdt symbolisch een koptelefoon in de hand. ,,Nu is het moment om alle protesten te bundelen en een vuist te maken. Niet alleen voorzien de huidige plannen in 100.000 extra vluchten in 2025, de kans is bovendien groot dat die extra vliegbewegingen vooral boven het Groene Hart en boven het oostelijk deel van Nederland gaan plaatsvinden. Het is tijd voor een brede maatschappelijke discussie over Schiphol en die starten we met deze campagne.” ieder jaar vliegen zo'n 75.000 vliegtuigen over Nieuwkoop; dat zijn er meer dan 200 per dag (en nacht). Inwoners zuchten soms zwaar onder de piekgeluiden van meer dan 80 dB, die zo'n dalend of stijgend vliegtuig veroorzaakt. Het kan leiden tot slaapverstoring, maar ook de ultrafijnstof die de vliegtuigen uitstoten, zorgt voor steeds meer bezorgdheid.

Er wordt gesproken over het inzetten van stillere vliegtuigen, maar Elkhuizen laat hierover weten, dat het nog tientallen jaren kan duren, voordat we hier het effect van merken. ,,De huidige vliegtuigen worden echt niet van vandaag op morgen vervangen door die nieuwe vliegtuigen.'' Hij pleit er voor, dat er een werkgroep komt van specialisten, die een integrale oplossing vindt voor de toekomst van Schiphol. Een toekomst, waarbij er ook rekening wordt gehouden met de miljoenen mensen die onder de rook van de luchthaven wonen. Die oplossing kan zijn het verplaatsen van de luchthaven naar de Noordzee, maar daar wil de wethouder zich niet over uitlaten. De discussie daarover wil hij overlaten aan de werkgroep.

Elkhuizen: ,,Als je wilt groeien naar 800.000 vluchten, waar gaan die vliegtuigen nog vliegen? De gemeenten in het Groene Hart hebben van de rijksoverheid allerlei beperkingen opgelegd gekregen en overal zijn stiltegebieden. Maar we zien in toenemende mate heel veel vliegbewegingen meer, terwijl we investeren in natuur, rust en stilte. We moeten met alle uitbreidingsplannen praten over de locatie van Schiphol en je kunt de verschillende vormen van vervoer verspreiden over de luchthavens van Schiphol (intercontinentaal), Rotterdam (vracht), Eindhoven (continentaal)en Lelystad (vakantievluchten). Deze luchthavens hebben allemaal dezelfde eigenaar. We moeten de airports een andere toekomst geven en niet alleen besluiten nemen over groei, maar ook komen met een visie. Door het spreiden van de vluchten krijg je een eerlijkere verdeling van deze belangrijke werkgever binnen je samenleving.'' Hij besluit: ,,Schiphol zal nooit meer weg gaan en is veel te belangrijk, maar je moet geen ongebreidelde groeicijfers presenteren en vervolgens er niet bij zeggen, hoe je de problemen oppakt.'' Inmiddels hebben meer dan 3.000 mensen de petitie ondertekent.