Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

17 oktober 2017

Hogere kosten door nieuwe manier afvalinzameling

KAAG EN BRAASSEM – De inwoners moeten in 2018 ontzettend goed gaan scheiden, willen ze überhaupt nog kans maken, dat rekening voor de afvalstoffenheffing lager wordt dan dit jaar. Wie nu nog niet het afval scheidt en dat de komende jaren ook niet wil doen, kan zo maar verrast worden met een hogere rekening van 123 euro; meer dan tien euro per maand. Er lijkt ook geen meerderheid te zijn voor een pleidooi van PRO, dat inwoners met de nieuwe manier van afvalinzameling maximaal hetzelfde tarief hoeven te betalen.

Door Joep Derksen

Vanaf 1 januari wordt de afvalinzameling anders; dan moeten de inwoners betalen voor iedere keer, dat zij hun bak laten legen. Het plastic afval wordt dan wel elke week 'gratis' opgehaald en ook voor het groenafval hoeven de inwoners niet te betalen. Wie zich keihard inzet voor deze afvalscheiding, hoeft dus minder te betalen voor het laten legen van de bakken. De restafvalbakken worden ieder jaar 26 keer geleegd. Als je jouw bak maar 16 keer langs de weg zet, bespaar je jezelf tien keer de kosten om het te legen.Die kosten kunnen zo'n 2 euro per lediging zijn, maar ook zijn er plannen om dat bedrag op te laten lopen tot 12 euro.

Hoe dan ook zullen de inwoners in ieder geval een vast tarief (voor iedereen gelijk) moeten betalen voor de afvalverwerking. Dat komt mogelijk (iets) onder het huidige tarief van 285 euro te liggen, maar daar bovenop komen dus wel de kosten van het ophalen zelf. Hoe hoog die kosten worden, is nog onduidelijk; de gemeenteraad moet daar uiterlijk maandag 18 december nog een beslissing over nemen. Waarschijnlijk komt er wel een aparte regeling voor mensen, die wekelijks medisch afval hebben; zij worden gecompenseerd en mogen iedere week één zak van zestig liter gratis inleveren.


Een pleidooi van gemeenteraadslid Ruud van der Star (PRO) om er voor te zorgen, dat de inwoners er financieel niet op achteruit gaan als ze weigeren het afval te scheiden, kon op weinig steun rekenen. Wethouder Yvonne Peters (VVD): ,,Als je niets doet, zit je op 200 kilo restafval per jaar. Onze duurzaamheidsdoelstellingen zijn ambitieuzer dan dat. Het past niet in deze tijd van duurzaamheidsstandpunten, dat het goedkoper wordt voor iemand, die niet scheidt.'' Gemeenteraadslid Kelly Straver (SVKB) was het hier mee eens: ,,Als je er geen consequenties aan verbindt, denken heel veel mensen; 'Toedeledokie': ik blijf lekker hetzelfde betalen. Je zoekt het maar uit met die bende. Ik gooi lekker alles bij elkaar.''