Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

28 november 2017

Gezondheidsklachten dwingen Van Velzen te stoppen

Einde van LKB nabij

KAAG EN BRAASSEM > Na drie hartaanvallen en andere fysieke problemen vindt fractievoorzitter Ton van Velzen (LKB) het welletjes. Hij kondigde donderdag 23 november officieel aan, dat hij na de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart niet verder gaat in de politiek. Dat betekent het einde van zijn partij LKB. Van Velzen sluit ook uit, dat hij in de toekomst nog bestuurder wordt. Hij wil zijn dagen doorbrengen met genieten en cardiofitness.

,,De conditie van het hart gaat achteruit, dus ik wil het rustiger aan doen'', aldus Van Velzen. Hij had zijn fractiegenoten (en inwonerraadsleden) Jan Zandvliet en Sandra van Emmerik drie maanden geleden al verteld over zijn besluit te stoppen. Zij zagen het niet zitten om zelf door te gaan met LKB en dat betekent dus het einde van deze partij. Zandvliet trekt zich ook terug uit de politiek, maar Van Emmerik heeft zich al op de kandidatenlijst van SVKB laten zetten. Ze blijft de komende maanden echter nog voluit de standpunten van LKB in de raadsvergaderingen verdedigen.

Van Velzen was 16 jaar raadslid en acht jaar wethouder. Vorig jaar scheidde hij zich af van de VVD en ging met zijn eigen partij verder. In zijn kielzog volgde Zandvliet en Van Emmerik (een nichtje van voormalig VVD-fractievoorzitter Paul van Emmerik) meldde zich later bij de LKB aan. De inwonerraadsleden voelen zich niet in de steek gelaten, zo laten ze weten.


Voor Van Velzen (61) is het na de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart echt einde verhaal. ,,Het wordt allemaal een beetje te zwaar. Het lukt mij lichamelijk niet meer om al die energie er in te steken.'' Is het dan niet beter, dat Van Velzen nu al stopt en 'zijn' raadszetel teruggeeft aan de VVD? Hij piekert er niet over: ,,Ik had voldoende stemmen gehaald en dit was een zetel van Ton van Velzen. Ik maak de belofte aan mijn kiezers waar om hen vier jaar te vertegenwoordigen.'' Het raadswerk zal hij niet missen: ,,Nu gaat het heel vaak over procedures en niet over de mens. Ik vind niet, dat ik te lang ben doorgegaan. Ik heb me ingezet voor de mensen, maar als ik nu nog verder zou gaan met nog eens vier jaar raadslidmaatschap, dan ga ik over de streep.''