Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

28 januari 2018

Gekapte bomen krijgen tweede leven


BOLLENSTREEK - Jaren lang ergerde Ted Wiegman zich eraan, hoe de ene boom na de andere verdween in deze streek. Deze bomen verdwijnen bijvoorbeeld voor de komst van huizen, of om een gebied een 'beter aanzien' te geven. Afgelopen december zouden liefst 44 watercipressen verdwijnen, waarna het hout zou worden afgevoerd. Plots kreeg Wiegman een ingeving; in plaats van dat die stammen worden versnipperd of verbrand, kan het hout ook worden gebruikt om er nieuwe producten van te maken. De stichting (in oprichting) Bollenstreekhout.nl was geboren.

Door Joep Derksen

Waar komt die passie voor bomen vandaan? ,,Ik zit al mijn hele leven in de houtsector. Toen ik in dienst zat, kon ik nadienen in Suriname. Daar heb ik mijn hart verloren in de bossen. Voor mijn vak ben ik bossen gaan certificere en ik stond aan de wieg van FSC Nederland.'' Zeven jaar geleden verdwenen zo'n 400 bomen bij het sportpark in Lisse en dat deed veel pijn. Vorige maand bleek, dat ook aan de Antoniuslaan in Sassenheim 44 watercipressen gekapt zouden worden. Wiegman stapte naar de gemeente Teylingen en stelde voor, dat het hout van de bomen hergebruikt kon worden.

Daarop zijn de bomen naar een zaagmolen gegaan, waarna ze gesneden werden om er vervolgens weer allerlei producten van te maken. Banken, kruidenbakken, een wormenhotel, vogelhuisjes en complete tuinstoelen. Je kunt het zo gek niet bedenken. Het bevalt goed om zo het hout van de bomen een tweede leven te geven. Een aantal zaken staan al in Park Rusthoff in Sassenheim, Natuurcentrum Koudenhoorn en de eendenkooi in Warmond geniet nu van nieuwe dekschermen. De gemeente Teylingen levert voortaan al het bruikbare hout van bomen, die bij bouw- en infrastructuurprojecten sneuvelen. Dan gaat het om exemplaren met een diameter van minimaal 70 centimeter.

De stichting Bollenstreekhout.nl werkt zonder winstoogmerk. De stichting maakt gebruik van de vakkennis van mensen van Rivierduinen. Zij transformeren het hout in nieuwe producten. Wiegman: ,,Natuurlijk kun je voor houten producten naar de Karwei of Gamma gaan, maar op deze manier hergebruik je een boom uit de Bollenstreek. Zo wordt je ecologische voetprint duidelijk minder.'' Natuurlijk vindt Wiegman het jammer, als bomen moeten verdwijnen, maar zo blijft er in ieder geval nog wat van de boom over. ,,We moeten toe naar een circulaire economie. Waarom zouden we iets weggooien, als je het weer kunt gebruiken? Je moet ergens een start maken en de stichting doet dat met Bollenstreekhout.nl. Ik geloof niet in bomen knuffelen, maar ik omarm ze wel. Doe het maar eens een keer en voel hoe machtig zo'n grote eik is. Bomen geven energie.''

Op zaterdag 27 januari organiseert Bollenstreekhout.nl vanaf 10:00 uur een 'Midwinter Boomzaag Manifestatie' aan de Delfweg 36 B in Noordwijkerhout. De toegang is gratis. Er zijn allerlei activiteiten en een houtkunstenaar toont zijn kwaliteiten.