Omwonenden
pleiten voor behoud zebrapad
VOORHOUT
> Het zebrapad op de Oosthoutlaan, dat altijd een veilige
oversteekplaats was voor onder meer de leerlingen van de
Emmausschool, gaat verdwijnen. Hiervoor in de plaats komen
'kanalisatiestrepen' en daarom hebben de overstekende voetgangers
geen voorrang meer op het bus- en autoverkeer. Ongeruste bewoners
trekken samen met de directeur van basisschool Emmaus aan de bel.
Door
Joep Derksen
Het
verdwijnen van het zebrapad komt op hetzelfde moment, dat allerlei
wegen worden aangepast om zo de bussen van het Hoogwaardig Openbaar
Vervoer sneller door te laten rijden. Toch ontkent de gemeente
Teylingen in de 'Inspraaknota HOV-maatregelpakket Teylingen'
hartgrondig, dat het zebrapad weg moet, vanwege die HOV bussen. Maar
omwonenden Peter de Bruijn en Hans van Waasdorp, die namens enkele
tientallen buurtbewoners spreken, geloven hier niets van. ,,Dit is
een levensgevaarlijke situatie. Met die kanalisatiestrepen heeft de
voetganger geen enkel recht. De voorrangssituatie bij de T-splitsing
op de kop van de Oosthoutlaan veranderd. Hierdoor kan de bus gewoon
doorscheuren. Als die bus vanaf het bestuurscentrum komt aanrijden,
knalt hij de bocht door richting de oversteekplaats.'' In de
ambtelijke documenten staat, dat de oversteekplaats veilig blijft
voor voetgangers, omdat er midden op de weg een plek is, waar die
wandelaars kunnen stoppen tijdens het oversteken. De Bruijn: ,,Dat is
dan inderdaad een echte vluchtheuvel.''
Enkele
zebraoversteekplaatsen blijven bestaan, omdat deze veel gebruikt
worden. Maar de overige drie zebrapaden worden dus vervangen door
kanalisatiestrepen. De VVN blijkt geen voorstander te zijn van de
kanalisatiestrepen, zo valt te lezen op hun website: ,,Bestuurders
zijn daar niet verplicht voetgangers voor te laten gaan. De
onduidelijke status van kanalisatiestrepen veroorzaakt verwarring en
dus onveiligheid.'' Doris van Kampen vertegenwoordigt de regionale
afdeling van de VVN: ,,Zebra's zijn over het algemeen schijnveilig,
zolang je ouders hebt die eerst de kinderwagen de straat op steken en
dan pas gaan kijken. Voetgangers gooien zich er voor en auto's moeten
dan maar stoppen. Die zebra's worden opgeheven omdat ze minder
gebruikt worden; hier zijn richtlijnen voor. Bij ons in
Noordwijkerhout zijn ook zebra's weggehaald en dat heeft niet tot
problemen geleid.''
Ilse
Bierman, directeur van de basisschool Emmaüs, wist tot voor kort
helemaal niet, dat het zebrapad zou verdwijnen. Ook zij maakt zich
zorgen: ,,Leerlingen van ons gebruiken het zebrapad. Het
allerbelangrijkste is, dat de kinderen hier veilig van en naar school
kunnen. Nu is het een zebrapad en daar zijn rechten aan verbonden
voor de gebruikers. Het maakt de situatie veiliger dan die
kanalisatiestrepen.'' Bierman vervolgt: ,,Straks komt daar een bocht
te liggen, waar de bus vlotter doorheen kan. Dat vind ik spannend,
want zonder zo'n zebrapad krijgt de bus vrij spel.''
Van
Waasdorp en De Bruijn gaan handtekeningen inzamelen bij de buren op
de Bonekruidstraat. Cayennehof, Foeliezoom en een deel van
Kruidenschans. Hierna dienen ze een bezwaarschrift in bij de gemeente
Teylingen, in de hoop dat het zebrapad toch nog kan blijven. Bierman
ondersteunt de handtekeningenactie: ,,Als er iets aan dat zebrapad
zou veranderen, dan ben ik bereid om op school de
handtekeningenlijsten te leggen, om de ouders te faciliteren dit
bezwaarschrift te ondertekenen, als zij zich geroepen voelen.''
Anne-Marie
van der Bent, woordvoerder van de gemeente Teylingen: ,,De
Oosthoutlaan heeft veel zebrapaden. Uit (landelijk) onderzoek blijkt
dat een zebrapad met alleen maar strepen op de weg niet veilig is.
Een zebrapad moet duidelijk zichtbaar zijn en op een drukke
voetgangersoversteekplaats liggen. Anders is het veiliger om geen
zebrapad aan te leggen, zodat overstekers zelf beter op letten. Op de
Oosthoutlaan komen drie zebrapaden met een verhoging in de weg en een
middenstuk; bij het Oosthoutplein, Venkelhof en de Elzenhorst. Het
huidige zebrapad ter hoogte van de Bonekruidstraat verdwijnt
inderdaad. Zoals het zebrapad er nu ligt, is het geen duidelijk en
veilig zebrapad. Wel blijft het mogelijk om in twee etappes over te
steken, door het middenstuk.''
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home