Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

30 maart 2018

,,De bus kan lekker doorscheuren''



Omwonenden pleiten voor behoud zebrapad

VOORHOUT > Het zebrapad op de Oosthoutlaan, dat altijd een veilige oversteekplaats was voor onder meer de leerlingen van de Emmausschool, gaat verdwijnen. Hiervoor in de plaats komen 'kanalisatiestrepen' en daarom hebben de overstekende voetgangers geen voorrang meer op het bus- en autoverkeer. Ongeruste bewoners trekken samen met de directeur van basisschool Emmaus aan de bel.

Door Joep Derksen

Het verdwijnen van het zebrapad komt op hetzelfde moment, dat allerlei wegen worden aangepast om zo de bussen van het Hoogwaardig Openbaar Vervoer sneller door te laten rijden. Toch ontkent de gemeente Teylingen in de 'Inspraaknota HOV-maatregelpakket Teylingen' hartgrondig, dat het zebrapad weg moet, vanwege die HOV bussen. Maar omwonenden Peter de Bruijn en Hans van Waasdorp, die namens enkele tientallen buurtbewoners spreken, geloven hier niets van. ,,Dit is een levensgevaarlijke situatie. Met die kanalisatiestrepen heeft de voetganger geen enkel recht. De voorrangssituatie bij de T-splitsing op de kop van de Oosthoutlaan veranderd. Hierdoor kan de bus gewoon doorscheuren. Als die bus vanaf het bestuurscentrum komt aanrijden, knalt hij de bocht door richting de oversteekplaats.'' In de ambtelijke documenten staat, dat de oversteekplaats veilig blijft voor voetgangers, omdat er midden op de weg een plek is, waar die wandelaars kunnen stoppen tijdens het oversteken. De Bruijn: ,,Dat is dan inderdaad een echte vluchtheuvel.''

Enkele zebraoversteekplaatsen blijven bestaan, omdat deze veel gebruikt worden. Maar de overige drie zebrapaden worden dus vervangen door kanalisatiestrepen. De VVN blijkt geen voorstander te zijn van de kanalisatiestrepen, zo valt te lezen op hun website: ,,Bestuurders zijn daar niet verplicht voetgangers voor te laten gaan. De onduidelijke status van kanalisatiestrepen veroorzaakt verwarring en dus onveiligheid.'' Doris van Kampen vertegenwoordigt de regionale afdeling van de VVN: ,,Zebra's zijn over het algemeen schijnveilig, zolang je ouders hebt die eerst de kinderwagen de straat op steken en dan pas gaan kijken. Voetgangers gooien zich er voor en auto's moeten dan maar stoppen. Die zebra's worden opgeheven omdat ze minder gebruikt worden; hier zijn richtlijnen voor. Bij ons in Noordwijkerhout zijn ook zebra's weggehaald en dat heeft niet tot problemen geleid.''

Ilse Bierman, directeur van de basisschool Emmaüs, wist tot voor kort helemaal niet, dat het zebrapad zou verdwijnen. Ook zij maakt zich zorgen: ,,Leerlingen van ons gebruiken het zebrapad. Het allerbelangrijkste is, dat de kinderen hier veilig van en naar school kunnen. Nu is het een zebrapad en daar zijn rechten aan verbonden voor de gebruikers. Het maakt de situatie veiliger dan die kanalisatiestrepen.'' Bierman vervolgt: ,,Straks komt daar een bocht te liggen, waar de bus vlotter doorheen kan. Dat vind ik spannend, want zonder zo'n zebrapad krijgt de bus vrij spel.''

Van Waasdorp en De Bruijn gaan handtekeningen inzamelen bij de buren op de Bonekruidstraat. Cayennehof, Foeliezoom en een deel van Kruidenschans. Hierna dienen ze een bezwaarschrift in bij de gemeente Teylingen, in de hoop dat het zebrapad toch nog kan blijven. Bierman ondersteunt de handtekeningenactie: ,,Als er iets aan dat zebrapad zou veranderen, dan ben ik bereid om op school de handtekeningenlijsten te leggen, om de ouders te faciliteren dit bezwaarschrift te ondertekenen, als zij zich geroepen voelen.''

Anne-Marie van der Bent, woordvoerder van de gemeente Teylingen: ,,De Oosthoutlaan heeft veel zebrapaden. Uit (landelijk) onderzoek blijkt dat een zebrapad met alleen maar strepen op de weg niet veilig is. Een zebrapad moet duidelijk zichtbaar zijn en op een drukke voetgangersoversteekplaats liggen. Anders is het veiliger om geen zebrapad aan te leggen, zodat overstekers zelf beter op letten. Op de Oosthoutlaan komen drie zebrapaden met een verhoging in de weg en een middenstuk; bij het Oosthoutplein, Venkelhof en de Elzenhorst. Het huidige zebrapad ter hoogte van de Bonekruidstraat verdwijnt inderdaad. Zoals het zebrapad er nu ligt, is het geen duidelijk en veilig zebrapad. Wel blijft het mogelijk om in twee etappes over te steken, door het middenstuk.''