[KAAG
EN BRAASSEM] Vorige week stond het met grote koppen in het nieuws:
het niveau van het onderwijs glijdt af. Dat was te lezen in een
officieel rapport met de titel 'De staat van het onderwijs'.
[Joep
Derksen]
De
kritiek was niet misselijk; de afgelopen twee decennia is de
kwaliteit van het onderwijs enorm afgenomen. Hierdoor komen steeds
meer leerlingen na groep 8 van de basisschool af, zonder dat ze
fatsoenlijk kunnen lezen en schrijven. Monique
Vogelzang, Inspecteur-generaal
van het Onderwijs, concludeert hierover: ,,De
afgelopen twintig jaar zijn de gemiddelde resultaten van Nederlandse
leerlingen in het funderend onderwijs geleidelijk teruggelopen.
Vooral toptalent ontwikkelt zich minder. Ook het aantal leerlingen
dat eind groep 8 niet goed kan lezen, is de afgelopen twee jaren
gestegen. Bij bewegingsonderwijs, cultuureducatie en natuur &
techniek zijn veel prestaties lager, dan die van jaren geleden. En op
het terrein van burgerschap en sociale vaardigheden constateerden we
al eerder onvoldoende vorderingen. We moeten wel concluderen: door de
jaren heen glijden de resultaten van het Nederlandse onderwijs af.
Hier maak ik me echt zorgen om.''
In
het rapport staat onder meer, dat de leesvaardigheid van de
leerlingen enorm is teruggegaan: in 2015 haalde 78% van de leerlingen
het streefniveau lezen, terwijl dat vorig jaar nog maar 65% was. Meer
dan 1/3de van de kinderen op de basisscholen kunnen in groep 8 dus
niet voldoende lezen! Waar het gaat om het basisniveau rekenen, is
het nog slechter gesteld. Daar haalt slechts 48% van de leerlingen
het basisniveau rekenen.
Aan
directeur Kees Hagenaars van basisschool Ter Does is gevraagd, wat
hier de oorzaken van kunnen zijn. Enkele jaren geleden is besloten,
om zorgleerlingen (bv kinderen met ADHD, PDD NOS en andere problemen)
onder te brengen in het reguliere onderwijs. Is de achtergang van het
onderwijs aan deze maatregel te koppelen? Gaat het onderwijs in die
paar jaar zo dramatisch achteruit, omdat de zorgleerlingen er voor
zorgen, dat de overige leerlingen in de klassen niet voldoende
onderwijs krijgen?''
Hagenaars:
,,Dat heeft zeker met elkaar te maken. “Passend onderwijs past
niet”, hebben we bij de invoering ervan al gezegd. Wat ook voor
forse problemen zorgt, is dat er steeds minder wordt voorgelezen. Dat
is heel essentieel om kinderen te motiveren om zelf te lezen. Ouders
nemen er de moeite en de tijd niet meer voor. Daarnaast hebben
kinderen zoveel leuke dingen om uit te kiezen, zodat het kezen van
boeken steeds minder aandacht krijgt. Tel dat allemaal op en je hebt
flink wat oorzaken gevonden.'' Hij bekritiseert de
Onderwijsinspectie: ,,Het is dan wel erg simplistisch om te
concluderen, dat de kwaliteit van het onderwijs terug loopt. Maar ja,
in de analyse van problemen in het onderwijs is men nooit sterk
geweest in ons land. En dat is weer de reden, dat de politiek zoveel
foute keuzes heeft gemaakt in het verleden. En er tot op heden nog
steeds niets van heeft geleerd. Dat doen andere landen echt beter.''
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home