Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

11 juni 2018

Delia Molderings schittert in 'The Chef's Line Nederland'


Paspoort:

Naam: Delia Molderings

Leeftijd: 24

Werk: Student politicologie

Relatie met: Stef Mimpen

Favoriete gerecht: Pasta met tomatensaus; heel simpel. Je denkt nooit aan wat je maakt, maar altijd aan wat je vroeger thuis zelf at

Opvallend: Ik ben een mix van nationaliteiten; mijn moeder is Italiaans, mijn vader Duits en ik woon in Nederland




De afgelopen week kon heel Nederland genieten van de prestaties van Delia Molderings in 'The Chef's Line Nederland', een culinaire televisiestrijd op 24Kitchen. Vier amateur-koks gaan de strijd aan tegen evenveel professionals uit een gerenommeerd restaurant. Molderings kookte zichzelf een weg naar de finale.

Door Joep Derksen

Alle deelnemers mogen kiezen, welk soort gerechten ze willen maken en dat was voor Delia een 'no brainer': 'De Italiaanse keuken, natuurlijk! Dat heb ik van huis uit meegekregen en daar voel ik me het meeste thuis. Bij mijn ouders thuis was de keuken de ruimte, waar iedereen bij elkaar komt. Mijn moeder stond altijd wel iets te pruttelen. Ik ging dan kijken, wat er in de pannen zet en ging helpen.''

Ze geniet van het koken. ,,In de keuken ben ik mezelf en hoef ik nergens aan te denken. Wat ik kook, hangt vaak ook af van hoe de dag is geweest. Als ik een chille dag heb, blijf ik in de flow en maak ik iets gemakkelijks. Maar meestal begin ik heel simpel, waarna uiteindelijk de hele tafel vol staat.'' Over haar kookstijl: ,,De simpele smaak moet er in zitten. Ik ben iemand van de klassieke combinaties, maar dan wel op een bijzondere manier. Italianen zijn heel streng in wat wel en niet mag. Sommige dingen combineer je wel of niet. Kaas en vis op één bord is bij ons een no-go. En pasta maak je niet 'even' klaar, door er wat restjes groente bij te gooien en een sausje er op te doen. Je eet je pasta met bolognaise of een andere specifieke saus, waarbij je er verse groenten aan toevoegt.'' En wie kunnen er het beste koken; de mannen of de vrouwen? Delia lacht: ,,Italiaansse mamma's kunnen het beste koken. De meeste Italiaanse mannen koken niet, tenzij ze het echt moeten.''

Sardinië

Delia moest het in het 24Kitchen-programma opnemen tegen drie andere thuiskoks en tegelijkertijd de professionele koks van Restaurant Mario uit Wijdewormer verslaan. Dat lukte haar bij de leerling-kok, de chef de parti en de sous-chef. In de finale streed ze tegen chef-kok Mario zelf, toevallig ook afkomstig van Sardinië, waar Delia's familie vandaan komt. ,,In die finale kookte ik ravioli, volgens ons familierecept. Uiteraard won de chef, maar dat vond ik niet erg, want eerder hadden we het restaurant al twee keer verslagen.'' Waaronder dus de sous-chef. Delia lacht: ,,Hij baalde er enorm van.''

Hele kip

Ze is blij, dat ze met het programma heeft meegedaan. ,,Vrienden en familie vinden het altijd lekker, wat ik maak. Maar zij hebben er geen verstand van en genieten vooral van mijn eten, omdat ze me aardig vinden. Maar dit was een programma met een echte jury. Nu weet ik zeker, dat ik goed kan koken; ik heb een beker om het te bewijzen.'' Welk gerecht raad je mensen aan om eens uit te proberen? ,,Been eens een hele kip uit en gebruik het hele dier van begin tot eind. Dan kook je duurzaam, heb je vlees voor de hele week en toon je ook het respect voor het dier dat voor jou doodgegaan is.''

Smaakt dit televisiekookoptreden naar meer? Delia maakt er niet haar beroep van: ,,Ik heb tien jaar als bijbaan in de horeca gewerkt. Binnenkort maak ik mijn studie Politicologie af en dan begin ik aan mijn loopbaancarriere. Niet in de horeca, maar wel zal ik mijn leven lang blijven koken, zolang mijn vriend de afwas blijft doen!''