Belofte achtervolgt
Kelly Straver
[KAAG EN BRAASSEM] De
komende maand moeten de gemeenteraadsleden een besluit nemen, of ze
akkoord gaan met de 'indicatieve tarieven voor de
afvalstoffenheffing'. Aan het eind van dit jaar kunnen deze bedragen
nog hoger of lager worden, op het moment dat de gemeentelijke
begroting wordt vastgesteld.
Joep Derksen
Maar
voorlopig moeten de inwoners er rekening mee houden, dat zij het
volgend jaar weliswaar een lager vast tarief moeten betalen, maar dat
de kosten flink kunnen oplopen als zij hun afval niet goed scheiden.
Het college van burgemeester en wethouders stelt voor, dat het vaste
basistarief voor eenpersoonshuishoudens 130 euro moet worden, terwijl
meerpersoonshuishoudens in ieder geval 200 euro kwijt zijn.
Daarnaast
gaan huishoudens geld betalen voor iedere keer, dat zij af willen van
hun restafval. Iedere zak van 60 liter, die in een ondergrondse
container gaat, kost de vuilnisdumper 1,50 euro. Daarbij maakt het
niet uit, of er in die zak één kilo restafval of 80 kilo restafval
zit. Wie een grijze minicontainer heeft van 140 liter, moet in 2019
4,50 euro gaan betalen, zo is het voorstel. Inwoners met een grotere
restafvalbak van 240 liter krijgen zelfs te maken met een rekening
van 8 euro per keer, dat die afvalcontainer langs de kant van de weg
wordt gezet.
De
raadsleden moeten ook een besluit nemen over hoe mensen met chemisch
restafval (bijvoorbeeld inwoners die hun stoma regelmatig moeten
vervangen, of die gebruik maken van volwassenenluiers) gecompenseerd
kunnen worden. Het college stelt voor, dat deze mensen zich melden
bij Participe. Zo kunnen deze inwoners een korting krijgen op de
kosten voor het restafval en kan Participe tegelijkertijd deze mensen
begeleiden, als dat noodzakelijk zou zijn.
Maar
niet iedereen, die een chronische ziekte heeft, komt in aanmerking
voor een compensatie voor het restafval. Zo hield een inwoonster met
multiple sclerose vorig jaar een pleidooi om ook rekening te houden
met haar omstandigheden. Zij moet namelijk haar container wel iedere
twee weken langs de kant van de weg zetten; anders wordt deze voor
haar te zwaar. Dit leidt voor haar vanaf 2019 tot veel hogere kosten.
Raadslid Kelly Straver (SVKB) sprak toen een keiharde belofte uit:
,,We kunnen u gerust stellen. We houden rekening met mensen met
medisch afval en mensen met redenen waarbij je afval sneller moet
aanbieden. U heeft mijn woord, dat u daar financieel geen last van
heeft. Iemand die beperkt is, heeft al genoeg extra kosten en zou
financieel geen hinder moeten vinden van extra afvalscheiding. U bent
dermate beperkt; u hoeft zich geen zorgen te maken. U mag mij daar te
allen tijde op aanspreken.''
Deze
uitspraak zou Straver nog wel eens kunnen achtervolgen. Raadslid Gino
Wesselman (D66) vroeg wethouder Yvonne Peters of de betreffende
inwoonster met multiple sclerose ook in aanmerking komt voor een
korting. De wethouder was duidelijk in haar antwoord: ,,Nee. Het gaat
om medisch afval. Je moet uitkijken om voor elke kwaal een eigen
regeling te gaan bedenken. We moeten proberen om een voor iedereen zo
goed mogelijk basissituatie te creëren. Wie daar niet in past,
moeten we een coulance inbouwen. We kunnen niet helemaal uitsluiten,
dat mensen daar niet inpassen.''
In
deze gemeente komt het nog altijd voor, dat er grote hoeveelheden oud
papier en restafval naast ondergrondse afvalcontainers staan, omdat
die containers vol zijn. Wethouder Peters liet echter weten, dat er
geen nieuwe afvalcontainers bij komen, maar dat er gehandhaafd wordt.
,,Er zijn plekken waar regelmatig afval bij containers wordt
geplaatst. Daarvoor gaan we boa's inzetten.''
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home