Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

19 september 2018

Goed, Groen, Groei Katwijk


KATWIJK – Wie groen doet, doet goed. Steeds meer ondernemers zien in, dat duurzaamheid hen veel voordelen oplevert. Duurzaam ondernemen is namelijk een noodzaak, waar je als rechtgeaarde ondernemer niet meer omheen kunt. Anke Schuettemeyer heeft voor de Stichting 20Duurzaam20 en Katwijk Marketing Goed, Groen, Groei | Katwijk opgezet, om bedrijven met duurzaamheidsambities in het zonnetje te zetten

Joep Derksen

Schuettemeyer komt oorspronkelijk uit Duitsland en misschien is het daarom wel, dat haar inzet een belangrijke bijdrage levert aan een duurzamer Katwijk. Ze vertelt, hoe het allemaal begon. ,,Regelmatig krijg ik bezoek uit Duitsland en dan vroegen ze mij, waar ze gezond en biologisch konden eten. Ook hier in de supermarkten was enkele jaren terug nog weinig aan biologisch of lokale producten te vinden. De bewustwording voor duurzaamheid is in Duitsland al veel eerder begonnen.'' Schuettemeyer, die in Duitsland al 15 jaar werkzaam was op het gebied van duurzaamheid zag het als haar taak, om bestaande duurzame bedrijven zichtbaar te maken en daarmee andere bedrijven te motiveren ook met oog voor milieu en maatschappij te ondernemen.

Ze legde haar plannen voor aan de Stichting 20Duurzaam20 en Katwijk Marketing en kreeg enthousiaste reacties. Zo ontstond de idee voor het duurzaamheidslabel 'Goed, Groen, Groei Katwijk'. Schuettemeyer lacht: ,,Oorspronkelijk had ik alleen de term 'Goed & Groen' bedacht, maar Katwijk Marketing wilde er 'Groei' aan toevoegen om er de ontwikkelingen van het bedrijfsleven mee aan te geven.'' Ze kan zich daar helemaal in vinden, want bij duurzaamheid draait het om veel meer, dan alleen energiebesparende maatregelen.

,,Voor mij is duurzaamheid een samenspel van economische, ecologische en sociale aspecten. Het gaat niet alleen over het plaatsen van zonnepanelen, energiebesparing en geld verdienen. Het is ook zorgen voor de medewerkers, steunen van lokale initiatieven of goede doelen, zorgen voor een goed imago van Katwijk en dat de buren geen last van jou hebben. Pas als er een balans is tussen al die aspecten, is het duurzaam. Alleen veel geld besteden aan ecologische producten, zonder dat het voor je bedrijf winstgevend is of de maatschappij wat oplevert, is niet duurzaam.''

Schuettemeyer ging in opdracht van Stichting 20Duurzaam20 en Katwijk Marketing aan de slag en praatte met veel Katwijkse ondernemers, die positief staan tegenover duurzaamheidsmaatregelen en/of veel teruggeven aan de maatschappij. Wie zich hier goed voor inzet, krijgt het label 'Goed, Groen, Groei Katwijk' uitgereikt. En dan kan het soms ook om een verzameling van kleine duurzaamheidsstapjes gaan. Een horecabedrijf, die er voor kiest om geen Spa Blauw meer te schenken, maar juist kraanwater uit de duinen. Of ledlampjes plaatsen in plaats van de energieslurpende gloeilampen, maar ook het steunen van mensen met een afstand tot de arbeidsmakrt danwel mensen met een beperking en het sponsoren van evenementen of inrichtingen in Katwijk. Maar ook bedrijven, die ingrijpendere maatregelen hebben genomen, zoals het bekijken hoe huurwoningen energiezuiniger gemaakt kunnen worden, hebben het keurmerk al gekregen.

,,We hebben ondertussen 15 labelhouders, krijgen dit najaar waarschijnlijk weer 10 erbij en we hopen binnen twee jaar vijftig bedrijven te hebben, die aangesloten zijn bij 'Goed, Groen, Groei Katwijk'.'' In feite is het in het belang van de bedrijven zelf, want over een paar jaar worden ze vanuit de Rijksoverheid geconfronteerd met nieuwe wetten, die duurzaamheidsmaatregelen noodzakelijk maken. Schuettemeyer tipt: ,,Je kunt beter nu al beginnen, dan over een paar jaar geconfronteerd worden met een enorme kostenpost.''

U, de lezer van dit artikel, kan ook helpen Katwijk duurzamer te maken. Door op te letten, welke ondernemingen het 'Goed, Groen, Groei Katwijk' label hebben. En juist bij deze bedrijven producten te kopen of van hun diensten gebruik te maken. Zo worden andere ondernemers ook gestimuleerd om duurzaam het juiste te doen. Schuettemeyer besluit: ,,Ik vind dat we in Katwijk best trots kunnen zijn op de duurzame bedrijven en wat ze teruggeven aan de maatschappij.''