Redelijkheid
Als kind van de jaren '70 groeide ik
op in de Koude Oorlog. Iedere dag werd in de kranten geschreven over
hoe gevaarlijk Rusland was. We moesten kernbommen plaatsen, om
Nederland te verdedigen tegen dit 'Rode Gevaar'. Je krijgt dan
automatisch het gevoel: 'die slechte Russen'. In 1985 mocht ik met
mijn vader mee op vakantie naar Rusland en kwam daar in aanraking met
de plaatselijke bevolking. Wat bleek? Ze waren alleraardigst, maar
leefden in vaak erbarmelijke omstandigheden.
Een onvergetelijke indruk heeft een
bezoek aan een kerkje op mij gemaakt. Daar liepen vrouwen van boven
de 80, met kromme ruggen van het harde werken, smekend rond te
bedelen om enkele kopekes. Zodat ze die dag toch nog wat te eten
zouden krijgen. Natuurlijk hebben we tegenwoordig te maken met
regeringsmensen als Trump, Poetin en Kim (Noord-Korea), die allemaal
willen aantonen dat zij de langste hebben. Maar houd in vredesnaam de
menselijke maat in de gaten en laten we ons niet opjutten door
kwaadsprekende politici, die hun eigen agenda volgen.
Wat ik al vreesde, gebeurde ook.
Minister Van Nieuwenhuizen concludeert naar aanleiding van een
minirapportje (quickscan), dat 'Schiphol in zee' met 33 tot 46
miljard euro te veel zou kosten en 'weinig meerwaarde' zou hebben.
Deze minister slaat de plank volledig mis. Nu worden de (nog niet
geplaatste) windmolens op zee als argument gebruikt, om start- en
landingsbanen op een eiland in de Noordzee tegen te houden. Een
oneigenlijk argument. Deze windmolens kunnen gemakkelijk op een
andere plek in het water ingetekend worden.
En dat geld? Als 'we' 5,1 miljard euro
willen betalen voor 37 JSF-vliegtuigen, die over twintig jaar
afgeschreven zijn, dan is een investering van enkele tientallen
miljarden euro's voor een vliegveldeiland in zee een uitstekende
investering. Die zorgt voor veel minder geluidsoverlast voor
miljoenen inwoners. Waarbij een groot deel van de Randstad (in de
regio Haarlemmermeer) nieuwe huizen, kantoren én natuurparken kan
krijgen. Het wordt tijd, dat onze lokale politici zich richten tot
hun landelijke partijgenoten, om druk uit te oefenen op Van
Nieuwenhuizen, zodat zij doorzet met het geleidelijk verplaatsen van
Schiphol naar de Noordzee. Waarbij het adagium moet gelden: 'Één
baan op een eiland in de Noordzee is één baan minder op het huidige
Schiphol'.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home