Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

10 april 2019

Column


Feestje

Deze week vier ik mijn eigen feestje, waarde columnlezer. Na ruim twee jaar werken is mijn nieuwste boek af: ‘Veteranenboek Teylingen: van 1940 tot 2020’. Maar liefst 32 mannen en vrouwen, die zich in de afgelopen tachtig jaar wereldwijd hebben ingezet voor het bewaren van de vrede, komen in dit boek aan het woord. Met veel foto’s uit hun eigen collecties van hun uitzendingen. Of dat nu naar Mali, Afghanistan of Nederlands-Indië was.



Met dit boek is er nu een trilogie van veteranenboeken ontstaan. Eerder verschenen al boeken met interviews met veteranen uit Nieuwkoop en Lisse. De verhalen van al deze veteranen zijn door het verschijnen van deze boeken vereeuwigd. Een stukje lokale geschiedenis blijft behouden, doordat het op papier is gezet.



En dat is ook de reden, waarom ik dit boek geschreven heb. We zijn hier allemaal tijdelijk op deze planeet en ieder van ons heeft ooit de mogelijkheid gehad om (al dan niet vrijwillig) in dienst te gaan. Sommige van de geïnterviewde veteranen trokken het militaire uniform aan omdat ze avontuurlijk ingesteld waren. Anderen wilden juist de lokale bevolking helpen om vrede te brengen. Waar het op neer komt: zij gingen en probeerden de wereld een stukje beter te maken, waar anderen thuis in het veilige Nederland achterbleven.



Natuurlijk staan er mooie, spannende en grappige verhalen in het boek. Maar ik hoop, dat iedereen die dit boek leest, ook ervaart hoe het is om in een wildvreemd land gedropt te worden. Waarna je soms na je uitzending nog tientallen jaren last hebt van je ervaringen. Ik hoop, dat als de lezer de volgende keer een veteraan ziet; hij/zij die veteraan een bemoedigende klop op de schouder geeft en zegt: ,,Wat fijn, dat jij je voor ons en onze wereld ingezet hebt!’’



Het Veteranenboek Teylingen is vanaf 26 april voor 12,50 euro te koop in de boekhandel.