Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

16 april 2019

Langebrug aanslag op algemene reserves


OUD ADE – De gemeente Kaag en Braassem moet flink in haar buidel tasten voor het vervangen van de Langebrug in Oud Ade. Al maanden mogen hier geen zware vrachtwagens meer overheen rijden, omdat er ‘doorgeroeste bewapening’ is geconstateerd. De brug is eigendom van de gemeente en dus draait Kaag en Braassem ook op voor de kosten. Het voorbereiden van een aanbesteding en het in stand houden van de huidige verkeersmaatregelen alleen kost al 140.000 euro.



En dan moet de daadwerkelijke bouw van de brug nog aanbesteed worden. De uiteindelijke kosten hiervan bedragen een veelvoud van die 140.000 euro; dat is nu al zeker. Het college van burgemeester en wethouders had geen rekening gehouden met deze extra onkostenpost, dus waarschijnlijk wordt het benodigde geld uit de algemene reserve van de gemeente gehaald. Wethouder Yvonne Peters kon wel goed nieuws vertellen; de gemeente Teylingen is bereid om een deel van de kosten mee te betalen. De naastgelegen houten fietsbrug wordt namelijk ook vervangen, tegelijk met de Langebrug.



De aanbesteding voor de nieuwe brug vindt waarschijnlijk later dit jaar plaats. Als de werkzaamheden daadwerkelijk beginnen, zal het verkeer van en naar Oud Ade er ongetwijfeld last van hebben. Peters: ,,We streven er naar om de bereikbaarheid van met name Oud Ade zo optimaal mogelijk te houden. Er is niet veel ruimte voor een noodbrug. Dat is wel een ontwerpuitdaging.’’

Overigens hebben experts gekeken naar de huidige staat van de brug en die is hetzelfde gebleven. Wel zijn de stoplichten aangepast; de roodtijd is korter, zodat het verkeer niet meer vele minutenlang voor het stoplicht hoeft te wachten, zonder dat er een tegenligger in de wijde omgeving te bekennen is.