Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

08 mei 2019

Katten op de poezenman


Nieuwkoop - Hans Herrewijn (58) is een dierenliefhebber. Naast een grote papegaai heeft hij ook meer dan twintig katten. De dieren vullen een leegte op in zijn leven en geven hem het gevoel, dat hij er toe doet.

Het is niet moeilijk om het huis van Herrewijn te vinden. Tientallen katten lopen en zitten in en om de schuur en de hooibarg. Her en der liggen hoopjes kattenpoep op het grint. In de woning zelf komen de katten niet, zo laat Herrewijn weten. ,,Ik ben in verband met mijn werk bijna iedere dag van 05:30 uur tot 18:00 uur van huis. Het is mij te link om die katten in mijn huis te hebben. Zoveel kattenbakken heb ik niet en buiten heb ik er niet zoveel last van.’’

Herrewijn kwam jaren geleden inwonen zijn oom en tante in huis. Die hadden al enkele katten. Na het overlijden van zijn oom en tante, woonde Herrewijn zelfstandig in de woning. ,,Ik red mezelf goed.’’ Hij hanteert het motto ‘Leven en laten leven’, maar dat liep enkele jaren geleden een beetje uit de hand. De katten en poezen bleven namelijk maar voor nakomelingen zorgen en op een gegeven moment was Herrewijn de eigenaar van meer dan veertig van die beestjes. Toen is er ingegrepen.

Gesteriliseerd

,,Ze hebben er een zooitje weg gehaald. Enkele moeders met kinderen heb ik niet meer gezien en de meeste anderen zijn gesteriliseerd.’’ Bij twee daarvan is het niet gelukt, lacht Herrewijn: ,,Die zijn met kip (zwanger, red.). Maar als ze geboren zijn, ga ik ze niet verkopen. Misschien bel ik dan een dierenasiel, of ik houd ze zelf.’’

Mist u de weg gehaalde katten? ,,Eigenlijk niet. Ik ben meer gewend aan de katten, die ik nu heb. Eigenlijk heb ik er iets teveel.’’ Vinden de buren dat ook? Even komt er een felle blik in de ogen van de lankmoedige man. ,,Met de buren heb ik geen problemen. De meesten hebben zelf ook katten. Maar je hebt er wel zeikerds bij zitten, die de politie op mij af stuurden. Ze vinden dat die beestjes meer binnen moeten zijn. Toen was ik wel een beetje boos op het zooitje. Zeg het in mijn gezicht en stuur geen politie op mijn dak.’’

Kattenluikjes

Iedere ochtend zet Herrewijn een paar bakken met voer en melk aangelengd met water in de schuur en hooibarg. In beide gebouwen zitten kattenluikjes, zodat de dieren vrij in en uit kunnen lopen. Nog nooit hebben ze een vogel gegrepen, verzekert Herrewijn. ,,Af en toe een muisje.’’

Er wordt wel eens gezegd van mensen die veel dieren hebben, dat dit komt omdat ze wat willen compenseren. Klopt dat ook bij u? ,,Het is wel compensatie voor dat je alleen bent. Ik heb geen aanspraak, maar als ik thuis kom zitten er altijd een paar op het terras te wachten. Dat is een leuk gezicht. En dan hollen ze met je mee naar de schuur toe, waarbij ik dan de leider ben van het spul.’’

Herrewijn loopt mee naar buiten en geeft aan: ,,Als ik met pensioen ben, wil ik een hond. Nu kan dat nog niet, want een hond kun je niet twaalf uur per dag alleen laten. Die katten redden zich wel.’’