Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

08 mei 2019

Zorgerf Boerengeluk


Zorgeloos genieten

,,Ik kom hier vier keer in de week en geniet van het knutselen. Ik heb het heerlijk naar mijn zin. Anders zit ik alleen maar thuis’’, aldus Rina (81) over Zorgerf Boerengeluk. De 87-jarige Hetty is het hier mee eens: ,,Toen ik hier voor het eerst naar toe ging, dacht ik: ‘Dat is niets voor mij’. Maar mijn kinderen hebben het allemaal druk en hier is voor ons zoveel variatie. Ik kijk iedere keer uit om op deze zorgboerderij te zijn.’’

Joep Derksen

Wie op een doordeweekse dag Zorgerf Boerengeluk bezoekt, kan zomaar terechtkomen in een zaal vol met ultrasenioren. Een ‘Lang zal ze leven’ plaatje wordt opgezet en iedereen zingt spontaan en luidkeels mee. De mensen, die deze zorgboerderij bezoeken zijn zorgbehoevend of eenzaam. Vaak worden ze thuis bijgestaan door hun partner, die dus mantelzorger is. Maar het zorgwerk is belastend en op Zorgerf Boerengeluk kunnen de mensen creatief bezig zijn én heeft de mantelzorger wat tijd voor zich- of haarzelf.

Het is een fantastisch bedrijf, dat is opgezet door Reinier en Johanneke Geluk. Zij hebben in 2008 een akkerbouwbedrijf voortgezet. Maar ze beseften, dat het in het leven gaat om meer dan alleen maar telen en kweken. Johanneke komt uit de bejaardenzorg en ze zag, dat de manier van dagbesteding veel beter kan. ,,En wij kunnen dat bieden’’, zo laat Reinier weten met gepaste bescheidenheid. ,,Wij hadden de ruimte en hebben speciaal voor Zorgerf Boerengeluk een gebouw neergezet. We hebben dit vanuit ons hart opgepakt.’’

Voor de cliënten is er van alles te doen; schilderen en tekenen voor de creatievelingen. Ook is er een groentetuin en een hobbyschuurtje, waar mensen kunnen timmeren en zagen. De dierenliefhebbers komen aan hun trekken, omdat ze kunnen zorgen voor allerlei boerderijbeesten, zoals kippen, geiten, varkens en schapen. Reinier: ,,We hebben hier gezorgd voor een combinatie van landbouw en zorg en dat pakt goed uit. We brengen en halen de dementerende senioren mensen met ons eigen vervoer. En een aantal mensen van buiten de regio worden met de taxi gebracht. Wie een Wmo-indicatie heeft, komt voor vergoeding in aanmerking.’’

’’ Zorgerf Boerengeluk is populair; zo zeer zelfs, dat er een wachtlijst is. Hij vervolgt: ,,Het is jammer dat die wachtlijst er is, omdat we niet iedereen kunnen helpen en iedere nood kunnen inwilligen. Maar aan de andere kant betekenen al die aanmeldingen wel, dat er hier iets goeds gebeurt.’’

,,Sinds vorig jaar hebben we ook een bed and breakfast, waarbij mensen hier kunnen overnachten;  voor recreanten, of voor mensen uit het dorp, die familie over hebben en hier een slaapplaats voor zoeken. Het is een leuke aanvulling op het zorgconcept op de boerderij.’’ Onlangs heeft Zorgerf een Tovertafel aan kunnen schaffen via crowdfunding. Het is een interactief spel die onze bezoekers activeert. ,,We zijn dankbaar te merken, dat velen zich maatschappelijk betrokken voelen bij de zorgboerderij.’’

Liefdevol bekommert Johanneke zich ondertussen over de 82-jarige Gerrit, die in een rolstoel zit en aan één kant van zijn lichaam verlamd is. Gerrit laat weten: ,,Het bevalt me hier buitengewoon goed. Ik kan schilderen en klussen in de schuur. Ik kom hier vier dagen per week en dankzij Boerengeluk red ik het wel.’’ 

Voor meer informatie over Zorgerf Boerengeluk en/of de Bed and breakfast:
Rijnlanderweg 1547a, 2153 KG Nieuw-Vennep, T: 06 1097 8762, W: www.zorgerf-boerengeluk.nl / www.bedandbreakfast.nl.