Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

05 oktober 2019

Afval wordt duurder


Kaag en Braassem – De kosten voor het scheiden van afval gaan omhoog en dat merken de inwoners in hun portemonnee. De gemeenteraad besprak woensdagavond hoeveel de kosten gaan stijgen. Ook wordt gekeken naar één tarief voor zowel de eenpersoons- als meerpersoonshuishoudens. Ook kijkt de politiek kritisch naar de huidige prijs voor het wegbrengen van het grof afval naar het afvalbrengstation.



Geld besparen blijkt lastig: als het restafval niet eens per twee weken, maar slechts eens per vier weken wordt opgehaald, levert dat slechts 60.000 euro besparing op. De kosten worden niet gehalveerd, omdat de vuilophaalwagens tussendoor heen en weer moeten rijden naar Alphen om daar het opgehaalde afval te brengen.


Nu al is duidelijk, dat de inwoners extra moeten gaan betalen. De komende jaren moet het afvalsysteem ‘kostendekkend’ worden en dat is nu nog niet het geval. Omdat het diftar-ophaalsysteem pas vorig jaar echt is ingevoerd, wil de gemeenteraad nog niet morrelen aan de huidige ‘variabele’ tarieven voor het ophalen van het restafval. Voor iedere keer, dat je een vuilniszak in een ondergrondse container stopt, blijf je in 2020 1,50 euro betalen. En voor de kleine en grote restafvalcontainers worden de bedragen op 4,50 euro en 8 euro gehouden.


Maar het is een ander verhaal waar het gaat om de vaste tarieven. Dit jaar betalen eenpersoonshuishoudens nog 138 euro en meerpersoonshuishoudens zijn 210 euro kwijt. Volgend jaar wordt dat waarschijnlijk zo’n 150 euro voor alleenstaanden en circa 230 euro voor gezinnen. Als de raad besluit om voor ieder huishouden één tarief te hanteren, dan komt dat bedrag uit op ongeveer 210 euro. De gemeenteraad neemt in december definitief een besluit hierover.