Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

27 januari 2020

Column


Dank

Kort voor de kerstdagen lag er in mijn brievenbus een enveloppe van een gewaardeerde columnlezer. In die enveloppe zat een kaart en een houtgesneden afbeelding van de Ark van Noach. De afzendster wenste mij een fijne kerst en memoreerde aan mijn column, die 20 november in het Alphens Weekblad stond. Een zeer attent gebaar! Zij toont hier mee aan dat, of je het nu eens of oneens bent met de mening van een ander, je dit op een uiterst nette manier kunt aangeven. Daar kunnen honderdduizenden Twitteraars en Facebookers nog wat van leren. Dank aan de afzendster; de Ark heeft een mooi plaatsje in het huis gekregen.

Het nieuwe jaar 2020 is begonnen en velen van ons hebben elkaar al weer gezien bij de ene of andere kerst- dan wel nieuwjaarsborrel. Persoonlijk vind ik die bijeenkomsten een gruwel, maar heb er mee leren omgaan. In het verleden voelde ik me wat verlegen om bij een groepje mensen te staan en dan in een gesprek in te breken. Anderen lukt het, om met een grap of een kwinkslag onmiddellijk de discussie een andere wending te geven. Dat heb ik jaren geleden afgeleerd; mijn Twentse humor wordt in deze regio door weinigen begrepen.

In plaats daarvan kijk ik bij binnenkomst om me heen. En er is altijd wel iemand, die op dat moment niemand heeft om mee te praten. Dan stap ik op die persoon af en begin een gesprek. Meestal is die andere persoon ook blij om een conversatie op te kunnen zetten. Gedurende het praten let ik altijd op de non-verbale communicatie van de ander. Als diegene opzichtig rond aan het kijken is, of steels naar zijn/haar horloge kijkt, weet ik genoeg. En soms gebeurt dat natuurlijk; geen probleem.

Maar het mooie van de ‘Praat met de alleenstaande nieuwsjaarsborrelbezoeker’ tactiek is, dat je met totaal onbekende personen in aanraking komt. En dat dit kan leiden tot verrassende gesprekken en inzichten. Die je niet zou krijgen, als je voor de zoveelste keer met dezelfde mensen aan het praten bent. Hebt u uw nieuwjaarsvoornemen al bepaald? Wat dacht u er van, om in 2020 minimaal eens per week een gesprek te beginnen met een onbekend andere persoon? Het zal u verbazen, hoeveel positieve respons u krijgt. En die ene chagrijn, die daar niet van gediend is? Ach, u moet maar bedenken, dat u slechts vijf minuten last heeft van die persoon, terwijl hij de rest van zijn leven met zichzelf moet doorkomen.