Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

19 juni 2021

Minder restafval leidt tot hogere kosten

Kaag en Braassem – Het invoeren van een nieuw afvalophaalsysteem; het ‘omgekeerd inzamelen’ zal zeker leiden tot minder restafval. Toch besluit het huidige college van burgemeester en wethouders van Kaag en Braassem om dit niet te doen.

Het gemeentebestuur had afvalverwerker Cyclus gevraagd om twee scenario’s uit te werken om de afvalinzameling te wijzigen. Dan gaat het om de vragen, wat de gevolgen zijn als het restafval niet eens per twee weken, maar slechts één keer per vier weken wordt opgehaald. Ook is de invoering van het ‘omgekeerd inzamelen’ onderzocht

Omgekeerd inzamelen betekent, dat het restafval niet meer bij de deuren wordt opgehaald, maar dat iedereen zijn vuilniszakken naar centrale verzamelcontainers moet brengen. Voor de inzameling van groenafval (GFT), plastic, metalen verpakkingen en drankenkartons (PMD) en oud papier en karton (OPK) worden minicontainers gebruikt, die wél huis aan huis worden opgehaald. Overigens wordt in deze situatie het restafval bij de bewoners in het buitengebied nog steeds opgehaald.

Met het omgekeerd inzamelen zal er minder restafval moeten worden verwerkt en dat scheelt in de kosten, zo geeft Cyclus aan. Maar dat voordeel wordt helemaal teniet gedaan door de hogere kosten voor de inzameling van PMD met minicontainers en de kosten voor de verzamelcontainers voor restafval. Uiteindelijk zal de gemeente zelfs meer geld moeten betalen, dan dat er bespaard wordt.

Het halveren van het aantal keren van het ophalen van het restafval zet ook geen financiële zoden aan de dijk. Het slechts 13 keer in plaats van 26 keer per jaar laten rijden van een vuilnisophaalwagen levert slechts een besparing op van 25.000 euro per jaar. Maar volgens Cyclus moeten hiervoor ook ‘eenmalige kosten’ van 53.000 euro betaald worden. In een brief aan de gemeenteraadsleden geeft het college daarom aan: ,,Gelet op deze effecten is het voorstel om in deze collegeperiode geen veranderingen in de afvalinzameling aan te brengen.’’