Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

16 juli 2021

Bouwen en klaar staan voor een ander

De Zilk – Voor veel zelfstandige ondernemers in het MKB is de verkoop van hun bedrijf een onoverzichtelijke zaak. Emotioneel en financieel zijn er veel vragen en te weinig antwoorden.

BOOK voorziet in ontzorging en begeleiding van de ondernemer op elk vlak en nodigt hem / haar uit om in een eerste gesprek de beoogde overname te bezien. Uiteraard zonder kosten. Aldus Harold Meijer.

JOEP DERKSEN

Voor het interview heeft Harold Meijer de schrijver bij zich thuis uitgenodigd. Zittend in de tuin, genietend van de oude beuken- en kastanjebomen die daar staan, komt het gesprek al gauw op het gevarieerde verleden van Meijer.

Als tiener speelde hij gitaar in meerdere bandjes en trad af en toe op. In het begin droomde hij nog wel eens van eeuwige muzikale roem, maar op zijn 18de besefte hij, dat zijn toekomst elders lag. Meijer schuwt de zelfkritiek niet: “Ik wist toen al, dat ik als muzikant niet goed genoeg was. Ik gaf les aan anderen, die elke dag op hun gitaar gingen spelen en binnen een half jaar al beter waren dan ik. Daarom besloot ik om manager te worden voor de bandjes van mijn vrienden; daar kwam mijn audiovisuele verhuurbedrijf uit voort.’’

Tijdens zijn werkzaamheden toentertijd kwam hij als geluidstechnicus in aanraking met allerlei  artiesten. Hij heeft veel respect voor hun muzikale kwaliteiten, maar Meijer zag ook de keerzijde van de roem. “Naast hun vakmanschap zag je ook hun kwetsbare kanten; de menselijke kant van het contact waren voor mij heel belangrijk.’’

‘Bouwen’; dat is het centrale woord in zijn leven.. Meijer verteld: “Ik heb tot nu toe verschillende bedrijven opgebouwd en verkocht. Het verhuurbedrijf beslaat het grootste deel van mijn werkzame leven.”

Hij vervolgt: “Rond mijn vijftigste verkocht ik mijn verhuurbedrijf. Ik wilde niet meer die constante druk voelen en mijn werktijden enigszins aanpassen ten gunste van mijn privéleven. Ik had tien man personeel en een stapeltje freelancers, maar zelf blijf je verantwoordelijk en 7 dagen per week aanspreekbaar voor klanten en medewerkers.’’

“Ik ben goed in langdurige klantcontacten, maar niet zo goed in eenmalige verkopen aan de balie, lacht hij. In de door mij opgerichte winkel voor muziekinstrumenten, “ Dé Muziekwinkel “ , stond ik slechts één zaterdag achter de toonbank. Dat was het moment dat ik ontdekte dat anderen daar veel beter in zijn en mijn kwaliteiten meer achter de schermen liggen.”

In 2005 startte Meijer een nieuw bedrijf, Identity Card Europe. Dit bedrijf levert verbruiksartikelen  voor de Europese plastic kaart industrie. De langdurige relaties in deze branche tussen klant en leverancier sluiten erg goed aan bij zijn kwaliteiten.

Enkele jaren geleden vroeg een goede vriend van Meijer om hem te helpen met de verkoop van zijn bedrijf. Dat traject duurde twee jaar en beviel Meijer goed. Zo ontstond bij hem het idee om BOOK (Bedrijfsopvolging en Overname Kennemerland) op te richten. ,,Bedrijfsopvolging vind ik erg interessant, omdat je bij overnames in de familiesfeer rekening moet houden met veel meer aspecten dan alleen de zakelijke. Met alleen een zak geld is de kans op een voor iedereen  bevredigende transactie duidelijk minder aanwezig.’’

Meijer geniet ervan, dat hij collega-ondernemers kan helpen met de aankoop van een nieuw bedrijf of de verkoop van hun zaak. “Vanaf mijn 18e levensjaar, toen ik mijn eerste bedrijf bij de Kamer van Koophandel inschreef, werk ik als ondernemer in het MKB. Daardoor begrijp ik MKB-ers goed en spreek ik hun taal.”

“Ik werk graag met zowel koper als verkoper. Het moet voor alle partijen qua gevoel een goede deal zijn. Ik neem daarvoor de verantwoordelijkheid. Als er teveel of te weinig goodwill betaalt wordt,  dan maak ik dat duidelijk. Ik wil dat beide partijen de deal met een goed gevoel afsluiten.’’ Synergie tussen de vertrekkende en startende ondernemer is hier uitermate belangrijk.

Hij licht een tipje van de sluier op over de manier waarop hij succesvolle transacties heeft voltooid. “Het is verstandig om de oud-ondernemer nog een tijdje bij de zaak te betrekken. De nieuwe ondernemer kan gebruik maken van de kennis en connecties van de oud-ondernemer en vaak is dit de manier om, indien nodig, een deel van de betalingen over een wat langere periode te spreiden.
Op die manier heeft de nieuwe ondernemer een kleiner kapitaal ineens nodig om de overdracht te regelen en ontstaat er meteen een relatie tussen beide partijen.’’

Het feit, dat hij op middelbare leeftijd bezig is met BOOK bevalt hem uitstekend. Meijer doet het in eerste instantie niet voor het financiële gewin. “Noblesse oblige: daar geloof ik in. Als je het fijn hebt in je leven, heb je er niet alleen voor gewerkt, maar heb je ook geluk gehad. Dan is het niet meer dan normaal om een ander te helpen.’’

 

BOOK

Zilkerduinweg 354 ,

2191 AT DE ZILK

T: 06 5051 4992

E: harold@bookkennemerland.nl

W: www.bookkennemerland.nl