Kunst moet gezien worden!
ALPHEN AAN DEN RIJN – Kunstenaars uit de hele regio stelden afgelopen weekend hun ateliers open, zodat inwoners zich door hun kunstwerken konden laten inspireren.
Dit ‘Landelijk Atelierweekend’ werd in Alphen door twee
kunstenaars omarmd. Alphens Nieuwsblad bezocht beide ateliers. Antonetta
Moerland heeft in haar woning een tussenmuur uit twee kamertjes verwijderd en
daar creëert ze haar eigen schilderijen. De bezoekers worden de trap opgeleid
naar boven en worden aangenaam verrast door de kleurrijke werken die in het
atelier staan te schitteren.
Moerland licht over haar werk toe: “Mijn werken maak ik
intuïtief. Daarnaast heb ik wel wat met Buddha en voor een stichting realiseer
ik Hindoestaanse schilderijen.” Ze doet voor de eerste keer mee aan de Open Atelierroute.
“In het verleden organiseerde Sta-Art in Alphen regelmatig dit soort
atelierroutes, maar dat is al een aantal jaren niet meer het geval. Er moet
maar net iemand zin hebben om dit te organiseren. Ik zag de oproep van de Open
Atelierroute en besloot voor mezelf: ‘Ik heb zoveel werk en dat mag gezien
worden’.”
Tientallen bezoekers mocht Moerland afgelopen weekend
ontvangen. Een hiervan is Louise Sont, die in het verleden al enkele werken van
Moerland kocht. “Het is leuk om hier naar haar recentere werken te kijken. Het
is bijzonder om te zien en we hebben fijn gepraat over hoe ze tot haar werken
is gekomen.”
Industrieterrein
Het volgende atelier, dat open huis hield, bevindt zich op
een industrieterrein en Lida Plomp toont daar al haar creatieve werken. “Dit is
een expositieruimte én een atelierruimte. Ik geef cursussen in schilderijen. Al
mijn werk is geënt op de natuur; in de breedste zin van het woord. Zelf houd ik
ervan om te experimenteren. Ik experimenteer met papier en hout, maar ook binnen
de schilderkunst experimenteer ik met allerlei technieken. Mijn werken zijn zowel
abstract als superrealistisch. Ik vind het leuk om alles uit te proberen en
steeds wat nieuws te doen.”
Dus u doet maar wat? Dat is natuurlijk helemaal niet het
geval: “Als je goed kijkt zie je mijn handschrift terug in de werken. Maar als
je iets heel abstracts maakt is dat wel heel verschillend dan een heel
realistisch werk. Ik doe ook aan pyrografie; dat is brandschilderen.” Ze laat
het zien: met een tot 750 graden opgewarmd ‘ijzerdraadje’ creëert Plomp een
prachtig blad in een houten blad.
Plomp zoekt nog cursisten voor de maandagavond, zo geeft ze
aan. “Ik uit mij creatief, maar doe dat in combinatie met het geven van
cursussen. Van kunst alleen kan de doorsnee kunstenaar niet leven.” Ze lacht
vervolgens: “Maar ik heb ook nog een man!” Serieus vervolgt Plomp: “Voor mijn
werken experimenteer ik met kleuren en vormen. Ik wil alles uitproberen. Het
heeft ook te maken met hoe ik me op dat moment voel. Als ik niets aan het hoofd
heb, kan ik makkelijker abstract werken en zie ik wel waar ik uitkom en hoe het
wordt. Op andere momenten wil ik iets precies naschilderen en zorgen dat het er
goed uit komt.”
Antoon Germs is samen met zijn
partner Mária Moons een van de bezoekers. “Ik volg een cursus bij haar. Ze
geeft heel goede aanwijzingen. Ik schilderde de zee en met haar tips zie je nu
de golven op mijn schilderij nu echt rollen. Ze tipte ook: ‘Je schildert te
netjes; je moet slordiger gaan schilderen’.” Plomp is bereid om nog wat extra
tipjes van de sluier op te lichten voor andere (toekomstige) kunstenaars. “Soms
moet je jouw werk even neerzetten. Wanneer je dan de volgende dag terugkomt,
besef je opeens wat je moet veranderen. Het helpt ook om in spiegelbeeld naar
jouw werk te kijken; dan zie je waar nog een accent op moet en dat je bijvoorbeeld
een compositie moet toevoegen met een bepaalde kleurencombinatie.
Ook waren er andere ateliers in de
omgeving, waar mensen zich konden laten inspireren. Zoals StephArts, van
kunstenares Stephanie van der Beek, maar ook Galerie Rueb & Tiekstra in
Rijpwetering. Echte verkopen hebben beide kunstenaressen niet gehad afgelopen
weekend, maar dat was ook niet de bedoeling, zo geven ze beiden aan. Plomp: “De
mensen uit mijn omgeving kennen me wel. Het is leuk als er landelijke
bekendheid komt, zodat er wat meer publiek is, die van verder weg komt.” Moerland:
“Mijn streven is, dat mensen mijn werk zien. Ik kan hier wel jaar in jaar uit
werken maken op mijn atelier, zonder dat iemand het ziet. Maar dat heeft niet
zoveel nut. Kunst moet gezien worden!”
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home