Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

20 augustus 2006

Teylingen organiseert eerste Naturalisatiedag

Teylingen – De Voorhoutse Angela Maria Rosado heeft na vier jaar zwoegen, Nederlands leren en integreren dit jaar het Nederlands paspoort gekregen. Zij is een van de 35 personen die dan ook van de gemeente een uitnodiging hebben ontvangen voor de eerste Naturalisatiedag op 24 augustus.

door Joep Derksen

Angela komt uit de Dominicaanse Republiek, is getrouwd met Rene Mens en heeft twee kinderen: Junior (5) en Liliane (13). In 1999 ontmoette ze haar man in het restaurant waar ze werkte. “Het was echte liefde op het eerste gezicht”, straalt Angela. “In 2000 zijn we getrouwd en een jaar later kon ik van de Nederlandse overheid naar Voorhout komen. Het is zo fijn om hier te wonen: je hebt zoveel contact met de mensen en mijn buurvrouw geeft me nog wekelijks een uur Nederlandse les!”

Vier maanden geleden kreeg Angela haar Nederlandse paspoort en ze kijkt erg uit naar de Naturalisatiedag. “Het is een soort afronding van een fase en dit feest wordt gegeven ter ere van al het werk wat ik er voor gedaan heb. Op de dag zelf gaan mijn man, kinderen, schoonmoeder en schoonzus mee om de dag ook te vieren. Mijn schoonmoeder zei al dat ik een speech moet voorbereiden, voor het geval de burgemeester vraagt of ik nog wat wil zeggen.”

De Nederlandse zorgt momenteel fulltime voor de kinderen, maar wil graag gaan werken in een functie waar ze veel met mensen om kan gaan. Ze had al gesolliciteerd bij een lokale winkel, maar daar kreeg ze als middendertiger te horen dat ze ‘te oud’ was. Ze blijft echter op zoek naar een baan als bijvoorbeeld winkelassistente.
Netjes

Op de vraag wat Angela het mooist vindt aan Nederland, antwoordt ze: “Alles is hier zo netjes en de regels die hier in het land opgesteld en gevolgd worden zijn ook een goede zaak. In de Dominicaanse Republiek zijn de mensen een beetje makkelijk met de regels.” Over wat ze het minst leuk vindt aan Nederland, hoeft Angela niet lang na te denken: “Het weer! De winter in Nederland is verschrikkelijk: koud en nat!”

Op 24 augustus organiseert de gemeente Teylingen in het Trefpunt te Warmond de allereerste naturalisatiedag voor Angela, 26 andere nieuwe Nederlanders en hun familie. Na het welkomstwoord van de burgemeester zal er een rondvaart plaatsvinden met rederij Van der Hulst, gevolgd door een buffet op de boot.