Provincie Zuid-Holland en ondernemersklankbord zetten samenwerkingsverband op
Warmond – De Provincie Zuid-Holland wil helpen met vraagstukken waar ondernemers tegenaan lopen. In dat kader heeft de Provincie de Stichting Ondernemersklankbord ingeschakeld om vrijwillig en geheel belangeloos ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (MKB) te adviseren. De consultants van het Ondernemersklankbord zijn allen ervaren oud-ondernemers, -managers en –specialisten, wiens voornaamste doel is om succesvol ondernemerschap te stimuleren.
door Joep Derksen
Op vrijdag 29 september gaf Asje van Dijk, gedeputeerde van de Provincie Zuid-Holland het startschot voor de promotiecampagne ‘Zuid-Holland onderneemt het’, gadegeslagen door zo’n 30 consultants, politici en ambtenaren en twee ondernemers. Van Dijk sprak in het pand van Olympia Charters: ‘Vorig jaar kwamen Sjaak van der Neut en Maud Eyck bij me en vertelden: “We hebben wat aan te bieden”. De gedeputeerde was meteen geïnteresseerd, “Want meestal komen ondernemers bij mij om subsidie te vragen. Zuid Holland wil het ondernemen stimuleren en het ondernemersklankbord biedt een netwerk van oud-ondernemers aan. In dit plan om huidige ondernemers, zowel startende als gevestigde, te coachen, te begeleiden en aan hen kritische vragen stellen, heeft de provincie alle vertrouwen en we hebben daarom een vierjarige verbintenis afgesloten.”
Doelstelling van deze verbintenis is, dat in de komende tijd jaarlijks 600 tot 1.000 ondernemers gebruik maken van de adviezen van het klankbord. De Kamer van Koophandel kondigde aan dat ook zij een steentje bij zullen dragen, want alle adressen van ondernemers in hun bestand zullen kosteloos worden overgedragen aan de Stichting Ondernemersklankbord. In de komende maanden zal dan ook een massamailing worden opgezet om meer bekendheid te genereren voor dit voor Nederland redelijk nieuwe initiatief.
Kosten te overzien
Overigens zijn voor de geïnteresseerde ondernemer de kosten voor een jaar begeleiding, met circa 5 consultantgesprekken, te overzien: € 75,- euro wordt in rekening gebracht voor administratie en postzegels. Niets meer en niets minder. De vragen die door de circa 250 consultants beantwoordt kunnen worden, lopen ver uiteen: het kan het administratieve vlak betrekken, gaan om juridische kwesties, de vraag hoe meer bekendheid te geven aan het bedrijf, maar ook zaken als: hoe kan ik een opvolger vinden voor mijn zaak?
“De consultants gaan niet op de stoel van de ondernemer zitten, maar praten met haar of hem’, zo vertelt initiatiefnemer Van der Neut. “Het is uiteindelijk aan de ondernemer zelf om de beslissingen te nemen die volgens de bewindvoerder de beste zijn voor de zaak. Ondernemers helpen ondernemers, dat is ons motto.” Een van de consulenten, Speijk de Raad, vult aan: “We zijn een klankbord voor ondernemers. Als je bijvoorbeeld net van start bent gegaan, dan is het prettig te praten met iemand die ervaring heeft en weet wat voor beren er op je pad kunnen komen.”
Een van de aanwezige ondernemers die al gebruik heeft gemaakt van het klankbord is Lisette de Leeuw-van Weenen. Ze heeft een zaak “met alles op het gebied van zwangerschap, baby’s en peuters, genaamd Ozewiezewoze. Uiteraard kunnen klanten babykleertjes kopen, maar ook worden er workshops gegeven, zoals: bevallen in het water. Daarnaast is er een kinderkapper en worden cadeau’s verkocht.”
Vragen
Lisette is een jaar lang intensief begeleid door de consulenten van het klankbord, die haar ook hebben geholpen met het vinden van een geschikte locatie voor haar winkel. Die heeft ze gevonden in Rotterdam: vlak bij twee kinderdagverblijven en een AH-supermarkt. Aan ondernemers die twijfelen of ze gebruik zullen maken van de klankbordgroep, adviseert Lisette: “Als je iets niet weet, dan kun je het beste gewoon informatie vragen. Dat betekent niet dat je dom bent, je vraagt gewoon iets.
Voor meer informatie: www.ondernemersklankbord.nl
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home