Teylingen wil overlast van vliegtuigen in kaart brengen
Teylingen – De vliegtuiggeluiden blijven de gemoederen bezig houden. Vorige week zijn de resultaten bekend geworden van het aantal klachten aangaande de over de daken vliegende vliegtuigen. In Sassenheim is het aantal klachten gestegen van 262 naar 408, Warmond uitte 321 bezwaren in 2006, tegen 161 in 2005. De sterkste stijging was te zien in Voorhout, waar vorig jaar 3.970 klachten vandaan kwamen. Een ruime verdubbeling ten opzichte van 2005, toen ‘slechts’ 1.748 klachten uit dit dorp kwamen. Wethouder Gerrit van der Meer geeft commentaar op de cijfers van het Cros.
Van der Meer: “Het aantal klachten in alledrie de kernen is inderdaad substantieel toegenomen en in Voorhout is zelfs sprake van meer dan een verdubbeling van het aantal klachten. Voor zover wij het kunnen nagaan is het niet zozeer een gevolg van toename van geluidshinder, maar eerder van een verhoogde bewustwording van bewoners dat ze hun klachten ergens kwijt kunnen. We zien namelijk dat de cijfers in de rest van de regio ook fors zijn toegenomen.”
De wethouder vult aan: “Overigens liggen de klachtencijfers in de Duin- en Bollenstreek nog lang niet op hetzelfde niveau als in Uitgeest en omgeving. Dat is deels te verklaren, maar dat is ook een beetje mijn persoonlijke inschatting, doordat in die omgeving een heel actieve groep bewoners al jaren bezig is om mensen te stimuleren klachten in te dienen. En het werkt, want daar liggen de cijfers al jaren veel hoger dan bij ons.”
Klachten
Hij vervolg: “Nu begint de cluster zuidwest in Cros qua klachten de andere regio’s rondom Schiphol een beetje in te halen. Ik ben er absoluut van overtuigd dat we in Teylingen uitgaan van echte gevoelsbelevenissen, maar je kunt ook zien dat het aantal klagers minder toeneemt dan het aantal klachten. Mensen die klagen, klagen vaker. Het is ook een bewustwordingsproces voor de mensen die denken: ‘ik wil bijna continue laten weten aan Schiphol dat ik er last van heb’. Dat vind ik prima, want daarmee gaan we toch een bepaalde gedachtegang tegen.” De wethouder uit zich vervolgens heel omzichtig: “Juist door veel te klagen, kun je optreden tegen de neiging die zou kunnen omstaan over gebieden waar weinig klachten vandaan komen. Daar zijn we in het verleden als vertegenwoordigers van het Cros ook tegenaan gelopen tijdens de discussie over de tweede Kaagbaan. De bewonersvertegenwoordigers en afgevaardigden van gemeenten zeiden: ‘Je moet dit niet doen, want dan neemt de geluidsoverlast sterk toe’. Als antwoord van Schiphol, de luchtverkeersleiders en KLM kwam dan dat er best nog ruimte was gezien het relatieve lage aantal klachten in de regio. Al eerder heb ik geluiden gehoord dat maatregelen om overlast tegen te gaan eerder genomen worden in gebieden waar veel klachten vandaan komen.”
Tweede Kaagbaan
Deze week kwam in de media naar voren dat een tweede Kaagbaan zal worden aangelegd. De wethouder nam dit nieuws voor kennisgeving aan: “De kwestie van de tweede Kaagbaan is geen zaak die in de Cros tot eindadvies is gebracht. Dat merk ik wel vaker: een belanghebbende uit een voornemen om iets te doen en dan wordt het als een vaststaand besluit in de krant omschreven.” Van der Meer is geen voorstander van de tweede Kaagbaan: “De geluidsoverlast zal absoluut toenemen, dat is zeker!”
De gemeente Teylingen is voorstander van het plaatsen van geluidsmeetpunten, zo legt de wethouder uit. Vorig jaar was een van de conclusies van het rapport Eversdijk, dat geluidsoverlast in de buitengebieden van Schiphol, waar Teylingen onder valt, niet berekend, maar gemeten moet worden. Geluidsmeting is namelijk objectiever en de resultaten liggen dichter bij de ervaren overlast. We zijn dan ook voor uitbreiding van het geluidsmeetnet. De gemeenten brengen dit naar voren in de Cros.
Aanschaf
Zodra met de verschillende partijen in de Cros overeenstemming is bereikt over een geluidsmeetnet, willen we in iedere kern van Teylingen een meetinstrument plaatsen. Voor Sassenheim denken we dan aan een locatie bij het Rijnlands museum en voor Voorhout overwegen we de plek nog tot in detail. We moeten namelijk bepalen over welk gedeelte van Voorhout zich regelmatig vliegtuigen verplaatsen.”
Het Cros komt in februari en in april bijeen en na overeenstemming over een geluidsmeetnet, zullen de deelnemende gemeenten gezamenlijk geluidsmeetpunten aanschaffen. Zo kan de prijs laag gehouden worden. Over de kosten is nog geen duidelijkheid; in de politieke wandelgangen wordt geroepen dat het ‘wel € 50.000 gaat kosten’. Ook Van der Meer heeft er nog geen duidelijkheid over: “Als ik een bedrag van € 40.000 noem, dan is dat redelijk uit de duim gezogen. Zegt de Teylingse bewonersvertegenwoordiger in de Cros dat het slechts enkele duizenden euro’s kost? Dan ga ik daar zeker in mee, want die man heeft hier echt kennis van zaken over!”
De wethouder is erg blij dat Noordwijk en Katwijk zijn toegetreden tot de Cros: “Dit heb ik altijd van harte gestimuleerd! Het overleg met alle partijen gaan we dus voortzetten. De gemeenten en bewonersvertegenwoordigers zitten zeer behoorlijk op een lijn.” En wat als Schiphol nu niet wil meewerken aan een geluidsmeetnet, zal Teylingen dan zelfstandig een meetinstrument kopen? “Het heeft niet zo veel zin om op eigen houtje een geluidsmeetpunt aan te schaffen, want je moet wel weten wat je met de gegevens kunt doen. Als je die data alleen voor eigen gebruik hebt, dan heeft het weinig zin. Overigens kan ik me nauwelijks voorstellen dat Schiphol niet wil meewerken aan het geluidsmeetnet. Gezien de ontwikkelingen zal Schiphol niet lang kunnen volhouden dat overlast alleen maar berekend wordt en niet gemeten.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home