Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

29 maart 2007

Lesmarathon Fioretti College levert 7.000 euro op

Lisse – Het Fioretti College bestaat dit jaar 50 jaar en om dat te vieren werd op 16 en 17 maart een 24-uurs lesmarathon georganiseerd. De totale opbrengst, 7.000 euro ging geheel ten goede aan een kleine kleuterschool in Oeganda: Happy and Joy. De Sassenheimse Babette Engelgever was de leerlinge die het meeste geld ophaalde, dankzij haar tomeloze inzet om alle leden van de KCL in Lisse te bezoeken en hen te vragen deze lesmarathon te sponsoren. Meer dan twintig bedrijven gaven gehoor aan deze oproep.

Door Joep Derksen

Tijdens een Nederlandse les werd de leerlingen gevraagd om mee te doen aan de lesmarathon voor Happy and Joy. Deze kleuterschool in het Oegandese dorpje Kabojja leert kinderen van drie tot zeven jaar Engels, maar ook de vaardigheden om te lezen en schrijven.

Babette sprak dit doel erg aan en nadat ze haar familie en vrienden had gestimuleerd om te sponsoren, wilde ze een stapje verder gaan. Ze benaderde de KCL en kwam in contact met de voorzitter Jan Kik. Hij was zo gecharmeerd van dit initiatief dat hij Babette in contact bracht met alle KCL-leden. In totaal heeft ze vele uren van haar vrije tijd besteed om alle circa 100 leden persoonlijk te bezoeken, maar hierdoor was ze uiteindelijk wel de leerlinge met de grootste sponsorbijdrage.

Brievenopener

Ze vertelt: ‘Als beloning kreeg ik een Oegandees cadeaupakket: een mandje met een brievenopener, een ananas, een zakje noten met Afrikaanse mix en een zelfgemaakt schildpadje.’ Wat heeft ze nu zelf geleerd van deze ervaring? ‘Ik ben zelf nogal introvert en in eerste instantie was ik nog wat zenuwachtig toen ik bij de bedrijven binnenstapte. Nu spreek ik de mensen echter veel gemakkelijker aan.’

Achteraf gezien viel de 24-uurs lesmarathon haar nog wel mee, op de geschiedenisles na: ‘Dat was zo ontzettend lang en saai; er werd alleen maar gesproken over de eerste wereldoorlog, loopgraven en kerstbestanden. Ik dacht toen echt dat ik het niet meer ging redden. Gelukkig kregen we daarna ochtendgymnastiek en mochten we op de muziek van The Wizz lekker dansen.’

Voor meer informatie:
www.fio50.nl en www.happyandjoy.nl.