Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

18 maart 2007

‘Stemmen voel ik als een plicht’

Lisse – Minder dan de helft van de stemgerechtigden bracht hun stem daadwerkelijk uit tijdens de verkiezingen voor de Provinciale Staten. Wat bezielde die mensen die weer en wind trotseerden om toch naar het stemhokje te gaan?
Voormalig wethouder Ab Moolenaar zit bij het stemhokje in de Beukenhof en is om 11 uur ’s ochtends redelijk tevreden over de opkomst: ‘We hebben nu 257 mensen gehad en dat is ongeveer gelijk aan de opkomst bij de vorige verkiezingen voor Provinciale Staten. Het is eigenlijk best wel druk, want veel mensen komen hier stemmen voordat ze aan een van de activiteiten gaan deelnemen.’

Een van de kiezers die zijn stemkaart inleverde bij Moolenaar geeft zijn reden waarom hij stemt: ‘Ik ben bang dat al die rare partijen aan de macht komen en met mijn tegenstem wil ik hiertegen ageren.’ De volgende stemster komt gezien haar leeftijd niet iedere dag in de Beukenhof, maar doet dit speciaal voor het stemmen. ‘Ik vind het prettig dat we overal in het dorp kunnen stemmen. Waarom ik stem? Ik voel het als een plicht en een verantwoording voor mijn geweten. Ik stem dus altijd.’