Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

26 april 2007

“Een goed huwelijk is een kwestie van geven en nemen”

Echtpaar Jue-Vlieland viert diamanten bruiloft

Noordwijk – Cor Jue en Dicky Jue – Vlieland zijn op 1 mei niet minder dan 60 jaar getrouwd. “Op de dag van de arbeid, want dan was het gemakkelijker om te onthouden”, lacht Cor (81), zoon van de bekende artiest Willy Alfredo. Met familie en vrienden wordt het heuglijke jubileum op de bewuste dag gevierd met een intiem feest bij hun zoon thuis, met aansluitend een etentje bij de Heeren van Noortwijck.

Door Joep Derksen

Het begon allemaal met een sigaretje, zo vertelt Dicky (79): “Ik stond met mijn zus na de zwemles met een pakje sigaretten in de hand en Cor liep in zijn legeruniform langs. Hij zei: ‘Zo, de dames roken er goed van!’ en we hebben samen een sigaretje gerookt.” Cor vond Dicky wel erg interessant en besloot de volgende dag naar haar op zoek te gaan. Probleem was echter dat Dicky haar echte naam niet had gezegd, dus Cor ging op zoek naar ene Elly. Hij had vernomen dat deze Elly bij ene meneer Kreups bekend was en vroeg deze man ook of hij Elly kende. Die man legde vriendelijk uit: ‘Ik ben dan wel kreupel, maar ik heet Van Duin!’ Toch gaf Van Duin de gouden tip, waardoor Cor toch nog op het juiste adres Dicky de hand kon schudden.”

Vanaf dat moment ging het snel, want na een week bracht Cor zijn vriendin naar zijn moeder toe. “Het was liefde op het eerste gezicht”, vertelt Dicky: “Ik zei gelijk: ‘Dat is hem’ en hij is het nog steeds!” Vanwege een baby die op komst was, moest het jonge paar trouwen. Om een inkomen te krijgen pakte Cor van alles aan: banketbakker, bramenzoeker, staatsbosbeheerder, tramconducteur, hij hielp in Zeeland in 1953 na de overstroming en was jarenlang verkoper in de airconditioningbranche: geen werk was hem te gek om voor zijn vrouw en dochter te zorgen.

Geven en nemen

Wat is nu het geheim om 60 jaar bij elkaar te kunnen blijven? Cor: “Zij praat veel en regelt alles, ook wat het geld betreft. We lachen veel samen en doen geen onbetamelijke dingen zoals schelden, vloeken of slaan.” Dicky vult aan: “Je begint met elkaar en krijgt na verloop van tijd foutjes te zien en die moet je samen oplossen. Wij konden lachen en kregen kinderen. Een goed huwelijk is een kwestie van geven en nemen en niet elkaar kleineren waar anderen bij zijn.”

De hoogtepunten van hun huwelijk waren zonder twijfel de geboorte van hun dochter Leuni en zoon Cock. Groot verdriet heeft het echtpaar nog altijd om het verlies van Leuni, die op 56-jarige leeftijd is overleden, “aan een ziekte waarvan ik de naam niet wil noemen.” De vele chemotherapieën bleken niet te helpen en Dicky en Cor voelen de pijn nog iedere dag. “Een kind verliezen is het ergste dat er is en ik ben nog wel eens kwaad op God”, zo vertelt Dicky. “We voelen ons schuldig als we lachen en het verlies van Leuni heeft ervoor gezorgd dat ik me niet kan binden: afscheid nemen doet mij teveel pijn.”

Dicky en Cor kijken elkaar aan en 60 jaar van emotie en liefde worden in een blik gevangen. “Ach, weet je wat het is; het komt toch neer op leven en laten leven. De 60 jaren zijn voorbij gevlogen”, vertelt Cor. “Maar ik maak nog altijd bruinere jus dan jij!”, kwinkslagt Dicky.

De liefste wens van het stel is om gezond te blijven en nog een poosje bij elkaar te zijn. Ook hopen ze ooit nog een keer de mooie bergen te zien in het Oostenrijkse Tirol.