Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

26 april 2007

In de rij voor gratis bloemen

Voorhout – Een lange rij mensen stond vrijdag 20 april min of meer geduldig te wachten bij de uitgifte van de gratis bloemen, die gebruikt konden worden bij het kindercorso. Deze activiteit van het bloemencorsobestuur en de Oranje Vereniging Voorhout mag zich verheugen op een grote populariteit. Een bekend spreekwoord luidt: ‘Een gegeven paard moet je niet in de mond kijken’, maar dat ging hier niet op. Veel van de ouders en grootouders wilden niet zomaar een bosje bloemen, maar hadden wensen over welke kleuren ze wilden hebben: “Ik wil nog een bosje rood en ook twee bosjes geel. Aan wit alleen heb ik niet genoeg.”

Door Joep Derksen

Vanaf vier uur zouden de bloemen worden uitgedeeld, maar een lange rij mensen stond een kwartier voor die tijd al te wachten. Uitdeler Jan van Velzen plaatst nog wat extra dranghekken, voordat de duizenden bossen bloemen uit het gereedstaande busje worden gehaald. Tussen het weggeven van de bloemen door vertelt hij: “We organiseren dit al meer dan twintig jaar. Vroeger was het met Koninginnedag, maar sinds de tijd dat het bloemencorso ook door Voorhout gaat, hebben wij ons evenement verplaatst. Nu is het kindercorso gegroeid tot een evenement met zo’n 500 deelnemers: het is veel groter dan in plaatsen als Lisse, waar ze al blij zijn met 40 kinderen!”

Dit vergt nogal wat organisatie en vele vrijwilligers zijn dan ook maandenlang bezig met de voorbereidingen, zo legt Jan uit. “Dit jaar hebben we veel bloemen van goede kwaliteit kunnen krijgen van Flora Holland en handelaren: acaciabladeren, zonnebloemen, anjers, asters en zelfs rozen. Dat is ook nodig, want de eisen van de mensen zijn hoger. Ik vind dit helemaal geen probleem, want die verhoogde wensen creëer je zelf. Als je jarenlang 4 – 5 bossen bloemen per persoon weggeeft, dan nemen de mensen een jaar later met twee bosjes geen genoegen meer.

Medaille

Oma Rina van de Ploeg is een van de eersten die een paar bossen bloemen mag ontvangen: “Ik doe het voor mijn kleindochter Sabine van 2½, zodat ze haar fietsje kan versieren.” Ciska Lakeman staat geduldig in de rij te wachten met haar zoon Koen (3) en dochter Julia (7): “We kopen straks nog wat extra bossen bloemen, want we proberen een medaille te halen. Koen gaat op zijn tractor als Bliksem McQueen van de Disneyfilm ‘Cars’ en voor Julia op haar fiets verzinnen we ook wat moois.” Een andere moeder heeft al een thema bedacht: “Mijn dochter en haar vriendinnen gaan als Disneyprinsessen: Belle, Assepoester, Sneeuwwitje en Doornroosje!”

Verderop in de wachtende menigte bevindt zich Ton Hoogervorst: “Ik werd door mijn vrouw gebonjourd om hierheen te gaan. Onze vierjarige dochter Elise gaat tijdens het kindercorso op de tractor als zichzelf, maar we willen die tractor natuurlijk wel mooi versieren!”