Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

19 juni 2007

Jongeren woedend op politie door uitblijven arrestaties

LISSE – De jongen op zaterdagnacht 19 mei in elkaar geslagen werd en zich daarop in niet mis te verstane bewoordingen beklaagde tegenover de politie, moet zich hierover verantwoorden tegenover het Openbaar Ministerie. Hij vindt dit onterecht en denkt erover aangifte te doen tegen de politie: ‘Ik werd gevloerd en door een tweede persoon in mijn gezicht geschopt. Acht agenten stonden eromheen te kijken en deden niets.’

De 30-jarige legt uit: ‘Op het moment gaat het redelijk met mij. De bult en blauwe plekken trekken langzaam weg. Wel voel ik nog het blauwe oog en de bovenlip die open ligt.’ Hij vertelt over de reden waarom hij door de politie een proces-verbaal heeft gekregen: ‘Nadat ik in mijn gezicht werd geschopt had ik een emotionele uitspatting richting de agenten. Ze stonden erbij te kijken, maar grepen niet in. Ik heb de volgende dag aangifte gedaan tegen de jongeren die mij mishandelden en tevens excuses aangeboden voor de emotionele uitspatting, hoewel er van bedreiging geen sprake was. Maar de politie heeft toch een aanklacht tegen mij ingediend.’

Over de oorzaak van de vechtpartij vertelt hij: ‘Buiten een uitgaansgelegenheid stond een etnische jongen met een riem en gesp om zijn hand gewikkeld, klaar om slaag uit te delen. Ik ben naar de eigenaar van dat etablissement gestapt om hem hierop te wijzen. Die man heeft aan de betreffende jongen gezegd: “Doe die riem om”. Daarna heeft de jongen mij en mijn uitgaansgroep opgewacht bij de Kapelstraat.’

Hij zit met de situatie in zijn maag: ‘Ik ben verdachte en wil een aanklacht indienen, maar ben bang dat dit de zaak verergert. Ik heb de hoop dat het met een sisser afloopt vanwege de verzachtende omstandigheden. Ik vind de link om een aangifte te doen tegen de politie omdat ik me ongerust maak over machtsmisbruik. Het gaat namelijk om agenten die in Lisse actief zijn.’ De Lisser had woensdag 23 mei een gesprek met de agent die zich bedreigd voelde en daar zat ook de hoofdagent bij. Het resultaat van dit onderhoud stelt hem niet gerust: ‘De hoofdagent wil me als voorbeeld stellen dat het beledigen en bedreigen van agenten niet getolereerd wordt.’