Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

24 juni 2007

Wmo veroorzaakt problemen

LISSE – Het lijkt erop dat de problemen die voorafgaand aan de invoering van de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) werden voorspeld, ook daadwerkelijk uitkomen. Dit bleek uit de woorden van wethouder Adri de Roon (D66) tijdens een vergadering van de commissie Maatschappij en Financien.

De Roon: Nogal wat signalen hebben mij bereikt over de indicatiestelling bij de hulp in het huishouden. Het blijkt toch zo te zijn dat herindicatie leidt tot minder uren en de beoordeling dat de zorg op een lager niveau komt te liggen. Dat blijkt aan te zwellen in Lisse en het is ook een landelijk beeld. De seniorenraad en de wmo-adviesraad hebben mij hierop aangesproken en nu die signalen beginnen aan te zwellen, vind ik het tijd wat sterker hier de aandacht voor te vragen.'
Hij vervolgt: 'Maandag 18 juni is er een algemeen bestuursvergadering van de ISD en daar zal ik pleiten voor een snel onderzoek om op korte termijn vast te stellen of deze signalen wijzen op een structureel gebeuren. Als in de praktijk blijkt dat de situatie anders uitpakt, wil ik dit repareren. We hebben voorafgaand aan de invoering van de Wmo afgesproken dat het voorzieningenniveau 2007 – 2008 gelijk zou blijven. Als in de praktijk blijkt dat het toch anders uitpakt, dan vind ik dat de afspraken met de burgers nagekomen moeten worden en we dus niet moeten wachten tot medio vorig jaar. Maar wellicht komt het ISD zelf ook met oplossingen om te repareren.’