Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

29 september 2007

“Het leven is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen”

Marjolijn van der Jagt koninklijk onderscheiden

NOORDWIJK – Een koninklijke onderscheiding is toegekend aan Marjolijn van der Jagt: zij is benoemd tot Lid in de Orde van Oranje Nassau. Ze is een gevestigd lid in de Noordwijkse samenleving, heeft een eigen PR-bureau, en zet zich al vele jaren belangeloos in voor de gemeenschap. Zo is ze onder meer betrokken bij de Stichting Atlantikwall Museum Noordwijk en de Stichting Evenementen In Noordwijk (SEIN).

Door Joep Derksen

“Het is heel bijzonder om een koninklijke onderscheiding te krijgen en ik ben er heel trots op”, zo steekt Van der Jagt (49) haar blijdschap niet onder stoelen en banken. “Het is echt ongelooflijk hoeveel emails en sms-jes met felicitaties ik heb gekregen en mijn huis staat vol met bloemen en bloembollen! Toch heb ik nooit bedacht dat ik deze onderscheiding zou krijgen, want al mijn activiteiten heb ik gedaan vanuit mijn maatschappelijke betrokkenheid. Ik ben blij dat ik het kan doen en vind dat je best iets voor de samenleving kunt doen waarin je met plezier woont, werkt en leeft.”

Veel mensen kennen haar van haar VVD-raadslidmaatschap dat ze tussen 1997 en 2006 uitvoerde, maar ze is ook actief betrokken bij de Stichting De Mooiste File en is medeoprichtster van UIT+ Plus!, een initiatief dat culturele uitstapjes voor 55+ers verzorgt. Er wordt haar wel eens gevraagd waar ze als ondernemer de tijd vandaan haalt om al deze onbetaalde activiteiten op zich te nemen. Hierover is ze duidelijk: “Ondernemers zouden zich meer voor de maatschappij moeten inzetten. Zelf ben ik ook druk, maar anderen kunnen best meer maatschappelijke betrokkenheid tonen.”

Vermoeden

Van der Jagt kreeg de koninklijke onderscheiding overhandigd op zondag 23 september, bij de officiele afsluiting van het Noordwijkse badseizoen in Hotels van Oranje. Hoewel ze niet precies van de hoed en de rand wist, kreeg ze in de dagen hieraan voorafgaand wel een vermoeden dat er wat ging gebeuren. “Ik kreeg allerlei emails van mensen die zich bij mij afmeldden, hoewel ik niet bij de organisatie van dit evenement betrokken was. Ik heb toen toch maar wat extra mooie kleren aangetrokken, voor de zekerheid, maar ik had nooit gedacht dat ik deze onderscheiding zou krijgen.”

Ze vervolgt: “Veel mensen krijgen deze onderscheiding pas aan het eind van hun carriere of werkzaamheden, maar ik ben zeker niet van zins te stoppen met wat ik doe. Ik zie het als een stuk waardering voor mijn werk en absoluut niet als afronding. Mijn energie haal ik uit mijn enthousiasme en mijn inspiratie doe ik op aan het Noordwijkse strand. Dit strand inspireert me en je kunt me er iedere ochtend vinden.”

De directeur van P.R. Bureau Van der Jagt was ook ontzettend blij dat haar ouders deze heuglijke gebeurtenis in volle glorie konden meemaken. “Mijn moeder is 83 en mijn vader is 90: hij heeft zelfs nog een toespraakje gehouden. Het feit dat zij er waren heb ik als heel bijzonder ervaren, want het komt maar heel weinig voor dat ouders het kunnen beleven dat hun kind een koninklijke onderscheiding krijgt.”

Heeft Van der Jagt nog wensen voor de toekomst? “Deze onderscheiding is voor mij een stimulans om door te gaan. Ik hoop nog heel lang gezond te blijven en zondag heb ik dan ook geproost op het leven. Mijn lijfspreuk is: ‘Het leven is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen’.”