“Haarlemmertrekvaart is cultuurhistorisch monument”
VOORHOUT –Carly Misset, mede-auteur van het boek ‘De blauwe ader van de Bollenstreek’, gaf op donderdag 27 september een lezing in de bibliotheek van Voorhout. Alle stoelen waren bezet en ze nam het publiek mee op een ontdekkingsreis door de geschiedenis van 350 jaar Haarlemmertrekvaart – Leidsevaart.
Misset: “De lezing neemt mensen mee en vertelt over hoe het is om in de 17de eeuw een reis per trekschuit te maken van Leiden naar Haarlem. Het ligt inderdaad een beetje in de lijn van de tentoonstelling die op dit moment gaande is in museum De Zwarte Tulp in Lisse, ja. Naast het voorlezen van stukjes uit werken als de Camera Obscura probeer ik met deze lezing ook aan te sluiten bij het Verhalenproject van de bibliotheken. Wat ik hoop over te kunnen brengen is waarom het zo bijzonder is dat we dit jubileum van de trekvaart vieren. Het is namelijk een van de technische en organisatorische prestaties die Nederland groot gemaakt hebben. Wat mij betreft is de trekvaart veel belangrijker dan bijvoorbeeld de door Michiel Adriaanszoon de Ruyter gewonnen zeeslagen, waarover we in ieder geschiedenisboekje lezen. De trekvaart ligt voor ons onder handbereik en is nog altijd te zien, terwijl de zeeslagen voltooid verleden tijd zijn.”
Naadloos
Ze vervolgt: “Het trekvaartnetwerk in Nederland tussen 1632 en 1665 besloeg 658 kilometer, waarbij zo’n 300 trekschuiten zorgden voor 75 miljoen reizigerskilometers per jaar. Het unieke van de trekvaart indertijd was dat de 39 afzonderlijke trekvaartdiensten naadloos op elkaar aansloten, zonder dat een centrale overheid dit geregeld had. Wist je dat rond het jaar 1700 elke Nederlander zes uur per jaar vervoerd werd met een trekschuit? Vergelijk dat nu maar eens met de trein: niet iedere Nederlander reist nu zes uur per jaar met de trein.”
De schrijfster gaat ook in op de actualiteit en reageert op het nieuws dat de provincie Noord-Holland de eerder toegezegde subsidies voor de vieringen van 350 jaar trekvaart heeft ingetrokken. “Dat is heel erg jammer, maar ik ken de reden voor dit besluit niet. Het bestaan van 350 jaar trekvaart is een mooie gelegenheid voor de provincies Noord- en Zuid-Holland om elkaar over de grenzen de hand te reiken. De provinciegrens is namelijk een grote barriere op ecologisch gebied, want niemand heeft het totaal overzicht op projecten die de provinciegrenzen overschrijden.”
Verrommelen
De trekvaart is een belangrijk cultuurhistorisch monument en moet behouden blijven, zo vindt Misset: “Het mag niet verder verrommelen en voorkomen moet worden dat elke gemeente eigen projecten en bedrijventerreinen gaat aanleggen. Dit moet vanuit een bovenregionaal belang, zoals de provincies of het Hoogheemraadschap Holland Rijnland, in de gaten gehouden worden.
Gerda van Duijvenvoorde, bibliothecaris van de bibliotheek in Noordwijk, was zeer verguld met de avond. “Dit past uitstekend in het nieuwe bibliotheekproject ‘Een stroom van verhalen’, waarbij we in oktober en november in alle zeven vestigingen verhalentafels opstellen. Doel is het verzamelen van de geschiedenisverhalen over bijzondere gebeurtenissen in de Bollenstreek of langs de trekvaart. Aan de verhalentafel vertellen zeer diverse mensen uit eigen herinnering en deze verhalen worden verzameld als een kostbaar erfgoed voor de volgende generatie. Of het in boekvorm wordt uitgegeven, is nog niet zeker, maar we overwegen wel de verhalen te publiceren op de website van de bibliotheken.”
Voor meer informatie over de trekvaart: www.leidsevaart.nl. Een stroom van verhalen komt op gang op maandagochtend 22 oktober in de bibliotheek van Noordwijk en in de twee weken hier opvolgend in de overige zes vestigingen. De precieze data zijn te lezen op: www.bibliotheekbollenstreek.nl.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home