Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

02 november 2007

Partijen niet verbaasd door rapport Dever-Zuid

LISSE – Het CDA gaf Vlug & Partners, een bureau voor stedenbouw en landschapsarchitectuur, opdracht te onderzoeken in hoeverre Dever-Zuid geschikt is voor woningbouw. De conclusie: in aanleg ongeschikt daarvoor, maar het is niet onmogelijk. De voorzitters van de verschillende lokale politieke fracties geven hun reacties.

Fractievoorzitter Hans Bet (PvdA): ‘De uitkomsten had ik verwacht. Het was voor mij dus geen verrassing, want de gemeente had dit al uit laten zoeken. De PvdA gaat in ieder geval het eerder genomen besluit niet heroverwegen. De uitkomsten van de gemeente blijken te kloppen.’ Over de in het rapport aangegeven mogelijkheid om woningen te bouwen zegt Bet: ‘Je kunt op de Eiffeltoren ook een woning bouwen, maar het gaat erom of het geschikt is.’

Onverantwoord

Fractievoorzitter Cees Verburg (D66): ‘Op grond van verstrekte informatie van het college was tijdens de bewuste raadsvergadering in juni jl. reeds duidelijk, dat woningbouw in dit gebied onverantwoord is. Dit onderzoekje (!) is feitelijk niets meer dan een 'bestuurlijke schaamlap' van het CDA teneinde hiermee de eigen besluiteloosheid te verbloemen tijdens voornoemde raadsvergadering. Ik had het geloofwaardig gevonden indien het CDA voorafgaand aan de besluitvorming in de raad een dergelijke 'Quick Scan' had laten uitvoeren teneinde het eigen (afwijkende) standpunt te onderbouwen en te verdedigen. Dit heeft meer weg van 'symboolpolitiek' en dat is aan mij niet besteed."

Fractievoorzitter Willem Loos (VVD): ‘Ik ben heel blij met uitkomst. Het bevestigd datgeen wat we al dachten: het terrein is geschikt voor bedrijven en niet zozeer voor woningen.’ Fractievoorzitter Marius Nieuwenhuis (SGP/ChristenUnie): ‘Het rapport was behoorlijk helder en de uitkomsten lagen een beetje in de lijn der verwachting. Ik vond het wel opmerkelijk dat het rapport wel aangeeft dat bijzonder zorgvuldig gekeken moet worden naar de overgang naar het landelijk gebied. Het verhaal is behoorlijk duidelijk, want het rapport geeft aan dat woningbouw mogelijk is, terwijl de wethouder aangaf dat woningbouw niet mogelijk zou zijn. Wel is het zo dat er zoveel beperkingen zijn voor woningbouw, dat we geen aanleiding zien om het eerder genomen besluit te heroverwegen.’

Fractievoorzitter Ad van Zelst (Nieuw Lisse): ‘Het onderzoek werd uitgevoerd om te zien of er woningbouw mogelijk was. Nu blijkt dat woningbouw wel mogelijk is en dat neemt het CDA dit ter kennisgeving aan.’ Gaat Nieuw Lisse een discussie opstarten? ‘Misschien wel, dat doen we eventueel bij de begrotingsbesprekingen. Ik wil wel het rapport afwachten dat door Cees Horsman wordt gemaakt. Als dat onderzoek voor 1 november beschikbaar is, dan sluit ik niet uit dat ik hier nog een discussie over wil hebben in de raad.’