“Als ik thuis ben, ga ik heel andere dingen doen”
STREEK – In een tijd waarin schoolgaande kinderen steeds meer onder druk komen te staan om te presteren, zorgen gepassioneerde leraren voor ondersteuning aan leerlingen die enige begeleiding nodig hebben met het maken het huiswerk en de tijdsindeling die hiervoor benodigd is. Annemiek Zonneveld en Jelmer Piersma zijn docent op het Wellandcollege in Oegstgeest en liepen op tegen het probleem dat zij en hun collega’s hun leerlingen steeds minder persoonlijke begeleiding konden geven. Zonneveld (49) en Piersma (36) waren het onderwijs ingegaan om de leerlingen te helpen met het onderwijs en met het oprichten van het Instituut Zonneveld & Piersma begeleiden ze leerlingen uit de hele regio met het maken van het huiswerk.
Door Joep Derksen
De locatie waar dit plaats vindt is het clubhuis van de scouting in Voorhout. Wanneer de journalist hier aankomt, treft hij een groepje leerlingen aan die druk bezig zijn hun lesstof te leren. Piersma en Zonneveld geven af en toe individuele aanwijzingen, maar voor de rest studeren de kinderen zelfstandig. Zonneveld legt uit over de opzet: “We zijn in september begonnen en we zijn niet zomaar een huiswerkinstituut. We helpen met het plannen voor de leerlingen, zodat ze niet alleen een dag van tevoren beginnen met het leren voor een proefwerk.”
Piersma vult aan: “Tegenwoordig moeten leerlingen veel zelfstandig werken en krijgen ze opdrachten om dingen te doen. Maar als ze het niet goed gedaan hebben, weet de docent vaak niet wat hiervoor de reden is: zat het kind niet goed in z’n vel, snapte hij/zij de stof niet of was pas geleden het konijn overleden? Wij helpen de kinderen met het huiswerk. Na een eerste intakegesprek met hen en hun ouders, waarbij duidelijk wordt dat ook de kinderen zelf hier willen leren, komen ze hier een tot drie middagen per week langs. Hier is de ruimte huiselijk ingericht, zonder dat er visuele afleiding is, zodat iedereen die er zit, ook daadwerkelijk gaat leren.”
Ontspannen
Max (12) vertelt waarom hij hier zit: “Ik heb een heel slechte concentratie. Nadat ik uit school kom, zit ik hier drie dagen per week van 15:00 – 18:00 uur en dan kan ik mijn huiswerk doen.” Charles (ook 12): “Ik doe hier al mijn vakken. Thuis doe ik te kort over mijn huiswerk. Tussen het leren door mogen we samen even naar buiten en kunnen we lekker ontspannen. Het is hier best wel gezellig, eigenlijk.” Ook Isaac-Jan (11) is tevreden: “Als je binnenkomt, krijg je eerst een kopje thee en vervolgens wordt een lijstje doorgenomen met de dingen die ik moet doen. Als ik een vraag heb, komen de docenten bij me langs.”
Rosa (17) krijgt wekelijks “heel veel huiswerk” te verwerken. “Ik wordt gecoached hoe ik het beste al dat huiswerk kan indelen en maken. Ik wil nog verder leren na mijn havo-opleiding en krijg vooral ondersteuning bij geschiedenis, aardrijkskunde en economie. De docenten leggen me uit hoe ik de stof leer en helpen me met een goede planning. Het is goed dat ik hier een groot deel van mijn huiswerk maak, want als ik thuis ben, ga ik heel andere dingen doen, denk ik.” Anna (14) herkent dit: “Ik haalde niet zulke goede cijfers, omdat ik niet mijn best deed met het huiswerk. Thuis word ik afgeleid door de TV of het internet en hier kan ik goed doorwerken.”
De beide begeleiders leggen uit: “We hebben hier zo’n zeven leerlingen per middag voor de studie- en huiswerkbegeleiding. We kunnen nog uitbreiden, met het huren van een extra ruimte. We gaan namelijk niet teveel kinderen bij elkaar laten studeren, want het moet geen kippenhok worden.” Ze besluiten: “Doordat de kinderen hier leren, ontstaat er bij hen thuis ook een veel rustigere situatie: ze kunnen dan hun eigen ding doen zonder dat hun ouders hen vragen: ‘Heb jij je huiswerk al af?’ Want als wij aan de ouders aangeven dat het af is, dan hebben ze ook hun ouders van hun nek af.”
Voor meer informatie: www.instituut-zonneveld-piersma.myv.nl.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home