Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

07 december 2007

Bespreking ‘De gelukkige klas’

Theo Thijssen centraal in openbare bibliotheek

Door Joep Derksen

LISSE – In de bibliotheek kwamen vrijdag 16 november 25 mensen bij elkaar om het cadeauboek ‘De gelukkige klas’ van Theo Thijssen te bespreken. Voor het tweede achtereenvolgende jaar kregen de afgelopen maand alle bibliotheekleden dit boek gratis mee. Doel van deze actie is om meer mensen aan te zetten tot lezen en een brede maatschappelijke discussie teweeg te brengen over het boek zelf.

Discussieleider Huug Tielemans las passages voor uit het ‘De gelukkige klas en de aanwezigen deelden hun ervaringen herinneringen aan de eigen schooljaren tijdens de geanimeerde discussies. Namen van lokale schoolmeesters en juffen vlogen heen en weer; de een werd volop geprezen, terwijl de ander minder positieve herinneringen bovenbracht. In de pauze zong Tieleman’s vrouwliedjes van Jules de Korte.

Tielemans vertelt: ‘Zelf kom ik uit het onderwijs en ik heb het boek achter elkaar uitgelezen. Het verhaal gaat over de ideale schoolmeester, die veel kritiek op zichzelf heeft en vraagtekens zet bij zijn eigen functioneren. Hij is een echte twijfelaar en ligt ’s nachts vaak wakker. Voor de klas staat hij echter heel zelfverzekerd; hij houdt van de kinderen en dat moet ook, als je een goede leraar wilt zijn.’

De oud-schoolmeester leest een paar opmerkingen voor die de aanwegen gaven over het boek: ‘Aan de ene kant is het verhaal gedateerd, anderzijds is het modern’, ‘Ontroerend’, ‘Geen stimulans om meer te gaan lezen’, ‘Erg geromantiseerd’, ‘Bestonden er nog maar zulke leraren’. Tielemans leest een stuk voor uit het boek en het merendeels vrouwelijke publiek genoot van het fragment dat hun oren bereikte. ‘Het begint veel meer te leven nu jij het voorleest!’, complimenteert een van hen. Na een anderhalf uur durende bijeenkomst, waarbij ervaringen, verhalen en roddels werden uitgewisseld, zijn alle aanwezigen het eens: volgend jaar mag zo’n activiteit weer plaatsvinden!’