Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

07 december 2007

Tijdgeest en vergrijzing doodsteek voor Vereniging van Huisvrouwen

NVVH afdeling Noordwijk houdt op te bestaan

NOORDWIJK – De Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen (NVVH), afdeling Noordwijk, houdt na 54 jaar op te bestaan. Het ledenaantal is teruggelopen tot onder de 100 en de resterende leden hebben in een vergadering besloten dat het nu mooi is geweest. Op 18 december vindt de laatste bijeenkomst plaats in hotel De Ossewa. Presidente en voorzitter, mevrouw E.A. Ras-Mulder, is circa 30 jaar lid en al jarenlang de persoon die zich voor 200% inzet voor de vereniging: “Het is mooi geweest.”

Door Joep Derksen

Ras vertelt over de achtergrond van de NVVH: “Dit is een van de oudste vrouwenorganisaties die is opgericht in 1912, met als doelstellingen om de belangen van de positie van de vrouw in de maatschappij te behartigen. Daarnaast bevorderen we de emancipatie van onze leden door activiteiten op het gebied van vorming, ontwikkeling en creativiteit en stimuleren de participatie van de vrouw als volwaardig lid van de samenleving. Tot slot komt de NVVH ook op voor de belangen van de consument in de breedst mogelijke zin: heel bekend in dit verband is ons keurmerk, het groene stickertje waarop stond: ‘Goedgekeurd door de Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen’.”

In 1954 richtte An van Gilsen-Geldermalsen, naar wie het gelijknamige hof is vernoemd, een afdeling op in Noordwijk. In de hoogtijdagen waren meer dan 350 vrouwen lid en de vrouwen konden de afgelopen ruim 50 jaar allerlei evenementen volgen. Ras: “We gaven onder meer cursussen, excursies, discussiebesprekingen en boekenleesclubs. Ook nodigden we regelmatig schrijvers uit om over hun boek te vertellen. Maar het is de laatste jaren allemaal minder geworden, niet alleen door de tijdgeest, maar ook door de vergrijzing. Regelmatig kwam het voor dat er bij evenementen maar 20 vrouwen kwamen. De interesse voor de activiteiten liep terug, want er wordt ook zoveel aangeboden door andere verenigingen. Het almaar teruglopende ledental heeft de ledenvergadering er uiteindelijk toe doen besluiten om de vereniging op te heffen.”

Schouders

Enkele jaren terug is de naam van de landelijke vereniging gewijzigd in ‘NVVH Vrouwennetwerk’, aangezien in de ogen van velen het woord ‘huisvrouw’ een negatieve klank heeft. Ras vindt hier het hare van: “Ik vind het zo klein van mensen als ze de betiteling huisvrouw een negatieve klank geven, want het is een eervol beroep.” Vindt Ras het jammer dat de afdeling Noordwijk na al die jaren wordt opgeheven? “Persoonlijk wel, maar de tijden zijn veranderd en dus ook de interesses van de mensen. Ik heb er al die jaren enorm mijn schouders onder gezet, vele jaren lang ons maandbericht verzorgd en ook de secretariele functies op me genomen.”

Ze heeft een hartgrondige wens: “Nu de vereniging wordt opgeheven, hoop ik dat de leden en oud-leden met heel veel genoegen terugzien op de afgelopen periode.” Ze besluit: “Wat mijzelf betreft, ga ik een onzekere tijd tegemoet, maar ik maak me er niet druk om. Ik zal wel kijken wat er op mijn pad komt.” Ze neemt een laatste slokje thee en besluit het interview: “Het is mooi geweest.”