Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

14 december 2007

Van Rheenen kiest rechtsgang

Coalitiepartijen steunen college in PPO-kwestie

LISSE – De coalitiepartijen steunen het college in de PPO-kwestie, zo werd duidelijk tijdens de vergadering van de commissie Ruimte & Infrastructuur. Willem van Rheenen, de man die ervoor zorgde dat wethouder Bas Brekelmans (VVD) via een feitenrelaas uitleg moest geven over de gang van zaken rond de verkoop van het PPO-terrein, accepteert deze steun niet en gaat gerechtelijke stappen ondernemen.

Commissielid Paula van Elburg las namens deze coalitiepartijen een gezamenlijke verklaring voor: ‘Op verzoek van de raad is een chronologisch feitenrelaas opgesteld betreffende de gang van zaken omtrent de verkoop van het voormalige PPO-terrein. Wij willen als coalitiepartijen op dit moment nadrukkelijk verklaren dat wij op basis van dit feitenrelaas de conclusie trekken dat de gemeente correct heeft gehandeld in deze zaak, dat het feitenrelaas ons een goed inzicht verschaft in de doorlopen stappen, en dat wij niet anders kunnen en willen doen dan hardop uitspreken dat het college goed werk heeft verricht, waarvoor onze welgemeende complimenten. De zaak kan wat ons betreft afgesloten worden.’

Aanwijzingen

Van Rheenen, die de PPO-kwestie aanhangig heeft gemaakt, reageert: ‘Er is een heel verkeerde aanbesteding gehouden en dan heeft zo’n makelaar als Romeyn ook nog drie ton cadeau gekregen. En dan houden de coalitiepartijen toch nog de handen boven het hoofd. Het moet niet gekker worden!’

‘Er is uit alle rapporten gebleken dat er helemaal geen barst van klopt. De rechter zal erover moeten oordelen, want ik zet met mijn stichting de rechtzaak door. Als dan door de rechtspraak achteraf blijkt dat er onrechtmatig gehandeld is, op basis van bevoordeling van Romeyn, dan heeft de raad een megaprobleem. Ik pik het niet om het zo af te poeieren en leg me niet neer bij dit besluit van de raad. Er zijn zoveel aanwijzingen dat het fout zit, dan moet de raad ook maar opstappen. Want als de rechter uitspraken doet dat er onrechtmatigheden zijn gepleegd, is de geloofwaardigheid van de raad en het college weg. Ik laat het er niet bij zitten!’
Hij besluit: ‘Ik denk overigens dat de belastingdienst ook niet op zijn achterhoofd gevallen is en onderzoeken zal doen, maar dat is voor mij het belangrijkste niet. Er is een heel verkeerde aanbesteding gehouden en als je een rentevoordeel geeft en daarna zegt dat er naar behoren gehandeld is; dat kan toch niet waar zijn!? Ik zet dit door en hoe lang het duurt, dat moeten we afwachten.’