Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

15 februari 2008

“De invulling voelde volstrekt natuurlijk aan”

NOORDWIJK - Een van de mensen die aan het project Blindfolds 100 van De Kwetsbaare Mensch meewerkten is Maya van de Bent. Ze vertelt over haar ervaring: “Allereerst sprak de naam van dit project mij aan. Wij mensen zijn kwetsbaar al staan we daar niet altijd bij stil. Zovele dingen nemen wij als vanzelfsprekend terwijl in een luttele seconde je leven totaal anders kan zijn, het leven is niet zo maakbaar. Dit project richtte zich op hoe je jezelf als mens ziet, hoe je herinnerd zou willen worden voor later en erna. Dit door middel van zwart-wit foto's wat het karakter van het thema mijns inziens benadrukt, enige scherpte erin te brengen.”

“De bedoeling was na te denken aan de hand van welk voorwerp je je essentie kenbaar kunt maken en over kunt brengen op de toeschouwer. Het mooie eraan vond ik het feit geblinddoekt te zijn. Immers ogen als spiegels van de ziel kunnen ook afleiden van hetgeen beoogd wordt. Bovendien verhoogd het geblinddoekt zijn het kwetsbare karakter en doet het meer appèl op je andere zintuigen.”

“In overleg met Carla koos ik voor symbolische voorwerpen, een kaars, kristalstenen en een schilderij van mijn kinderhandje. De kaars voor vuur, vlam, bezieling en licht. De kristallen, een bergkristal en amethyst vanwege hun kleuren: transparant en paars en hun betekenis. De bergkristal hield ik in mijn handen. De kinderhand symbolyseert het feit dat ik mijn leven lang al iets met handen heb, het creeeren van dingen en het gebruiken van mijn handen voor handoplegging en energie-overdracht. Al met al heb ik er veel plezier aan beleefd om mee te doen met dit kunstproject, juist vanwege deze symbolische invulling die volstrekt natuurlijk aanvoelde.”