Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

29 februari 2008

‘Verkeersonveilige situaties voorkomen door bushalte’

VOORHOUT – Bijna vanuit het niets verscheen vorige week op de Oosthoutlaan, naast Thea Hoogervorst, een nieuwe bushalte. Deze halte is een extra halte voor de passerende bussen en dient om ‘dat deel van Oosthout en bedrijfsterrein Nijverheidsweg beter te bedienen met de bus’.

Olga Bal, gemeentelijk woordvoerder, vertelt over de nut en noodzaak: ‘Ook aan de andere kant van de Oosthoutlaan, bij de gemeenteplattegrond ter hoogte van Elzenhorst, komt op korte termijn een extra bushalte. Om dit te realiseren wordt gebruik gemaakt van de parkeerhaven bij de gemeenteplattegrond en ook de bosjes/struiken tussen de parkeerhaven en het fietspad zullen worden verwijderd. Beide bushalten worden gelijktijdig geopend en er worden bushalteborden neergezet.”

De halte naast Thea Hoogervorst is pal voor de rotonde aangelegd, waardoor het autoverkeer gedwongen wordt te wachten, zodra een bus enkele passagiers in of uit laat stappen. Al jaren wordt gesproken over een betere doorstroming van de Oosthoutlaan, dus waarom komt deze halte niet op een plek dat het gemotoriseerd verkeer de stilstaande bus kan passeren? Bal: “De bushalte is inderdaad zodanig aangelegd dat auto's de bus daar niet kunnen passeren tijdens het in- en uitstappen van passagiers. Hierdoor worden (mogelijke) verkeersonveilige situaties voorkomen.”

Verergering

Ze vervolgt: “De 'verergering' van de verkeersproblematiek valt reuze mee en moet daarom genuanceerd worden. Een bus heeft per passagier ca. 2 sec nodig om hem/haar in- of uit te laten stappen. Met afremmen en optrekken erbij moet gedacht worden aan ca. 20 sec per stop als er 8 passagiers in- of uitstappen. Over de Oosthoutlaan rijden twee bussen. Lijn 57 rijdt 2x in het uur, lijn 59 rijdt 1x in het uur. Dus per uur zijn er 3 stops van ca. 20 sec.”

Nogmaals Bal: “Daarnaast past het halteren van de bus op de weg in het beleid om de Oosthoutlaan verkeersluwer te maken. De gemeenteraad heeft vorige maand besloten om op de Oosthoutlaan 30 km/uur in te stellen. Dit om doorgaand verkeer (dus verkeer zonder bestemming of herkomst in Oosthout) meer de Randweg te laten gebruiken. Op 30 km-wegen stoppen bussen in principe op de weg.”

Maar is het besluit om die halte vlak voor de rotonde en dus op de weg aan te leggen, pas in de afgelopen maand genomen en doorgevoerd? Dat lijkt lastig te geloven. Bal: “In 1997 is in het kader van de verkeersstructuur van de Oosthoutlaan al een besluit genomen om die hele straat af te sluiten, maar later is besloten om er een 30 km zone van te maken. De hele discussie over de Oosthoutlaan duurt dus al langer.”