Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

21 februari 2008

'We blijven een stabiele factor'

Aart Tibboel, bestuursvoorzitter Nieuw Lisse
LISSE – Aart Tibboel (59) is alweer zo’n vijf jaar voorzitter van Nieuw Lisse. Vol passie spreekt hij over ‘zijn’ partij, waar Nieuw Lisse voor staat en zijn mening over het college van burgemeester en wethouders: ‘Vier wethouders is zonde van het geld, de afspraak was drie wethouders. Daarnaast blinkt het college niet uit in daadkracht, want ze blijven maar beslissingen uitstellen.’

In zijn kantoor hangt een schilderij met twee clowns. Hij zegt hierover: ‘Iedere dag moet ik wat te lachen hebben.’ Het typeert deze geanimeerde man. Tibboel is gewend om zaken te dirigeren, een goede eigenschap voor een voorzitter. Hij valt tijdens het interview met de deur in huis: ‘Ik ben niet zo’n politiek dier, want ik ben te recht door zee voor de politiek en kan niet goed compromissen sluiten. Maar op het moment dat mijn voorganger zijn functie ter beschikking stelde, kon ik geen kant op en moest ik mijn verantwoordelijkheid nemen, omdat ik ook de partij had helpen oprichten.’

Waar staat Nieuw Lisse voor? ‘Onze partij zal niet snel van een standpunt afwijken, al is dat inderdaad iets gemakkelijker omdat we niet in de coalitie zitten. Als bestuur praten we veel met de mensen en belangengroeperingen en mede door deze communicatie voeden we onze fractie, die redelijk autonoom functioneert, maar dus absoluut niet in een achterkamertje dingen bedenkt.’ Wat waren de politieke hoogtepunten in 2007? ‘Daar waren er weinig van, want over het algemeen worden onze voorstellen toch weggestemd, vanwege de overgrote meerderheid die de collegepartijen nu eenmaal hebben.’

Dieptepuntje
Hij vervolgt: ‘In de huidige oppositiesituatie doet de fractie het uitstekend. Het enige dieptepuntje van vorig jaar is het vertrek van Daphne van der Zwet, die ging verhuizen naar Noordwijk en daarom haar raadszetel moest opgeven. Dat was een dame die de jeugd aantrok, maar haar opvolger Jos Assendelft houdt zich redelijk staande, want het is niet erg gemakkelijk om in het politieke veld te komen.’ Over zijn taken als voorzitter: ‘Ik houd de organisatie compleet, zet het werk uit, zorg voor een taakverdeling en houd deze taakverdeling in stand.’

Over fractievoorzitter Ad van Zelst: ‘Hij doet het prima, want hij maakt de politiek richting de Lissers open. Ik kan me doodergeren aan mensen die allerlei moeilijke woorden gebruiken waar ik een Dikke Van Dale bij nodig heb. Lisse verdient een daadkrachtiger college, want nu moeten ze nog te vaak het werk overdoen. Kijk maar naar de plannen voor het CNB en Hobaho; dat kost kapitalen aan rentekosten. De gemeente moet geld toeleggen op het CNB en het cultureel centrum: dat kan ik ook achterop een sigarenkistje uitrekenen. Zakelijk en politiek kunnen er veel sneller beslissingen genomen worden. Overigens heeft het niet-daadkrachtig zijn van het college ook te maken met het niet-daadkrachtig zijn van de gemeenteraad. Het dualisme is namelijk een hopeloos systeem, want eigenlijk zou het college een managementteam moeten zijn, dat het beleid uitzet.’

Over de ambities: ‘Nieuw Lisse wil een stabiele factor blijven, zodat we in 2010 weer een wethouder kunnen leveren. In de tussentijd blijven we met de mensen praten, zijn we op zoek naar vers politiek bloed en is uitbreiding van de steunfractie noodzakelijk.
Voor meer informatie: www.nieuwlisse.nl; mensen kunnen zich via deze weg aanmelden als lid.